Det bor en mus i mitt hus

Under min städyra i går så hittade jag små visitkort från en eller flera möss under diskbänken. Jag har varken hört eller sett någon liten mus. Och den allsmäktige, över herren, den gudomlige Teddy (av katt härkomst) har inte så mycket som lyft på ögonlocket. Utan är alldeles utomordentligt nöjd med att ligga och sova på soffan. Jag har funderat på att ge honom en historie lektion om varför människor domesticerade katter en gång i tiden.

Jag brukar se mig själv som en djurvän och jag har inte ont av att träffa på möss och andra små djur ute i naturen. Men jag är inte glad i att de har flyttat in i mitt hus. Min granne provade att använda fångstburar och sedan släppa mössen fria i naturen. Mössen kom tillbaka med vändande post så att säga. Så det är inget som lockar direkt.

Så tyvärr har jag placerat ut två fällor av den gamla vanliga, hedliga slaget. En med ost och en med choklad som bete. Jag läste faktiskt nyligen en vetenskaplig rapport att möss verkar föredra choklad framför ost. Jag antar att det bara är att vänta och se. Förhoppningsvis anar de små liven onåd och flyttar ut på eget bevåg.

Hur löser ni problem med möss?

4 comments on “Det bor en mus i mitt hus

  1. Åsa Eriksson skriver:

    Du får väl märka dem med nagellack så att du ser om de kommer tillbaka. Eller skaffa en orm. De gillar möss.

    • linalj skriver:

      *S* Inget nagellack för min del och Teddy skulle aldrig förlåta mig om jag skaffade orm, fast han kanske kunde få bo hos dig i så fall 😉

  2. Månhäxan skriver:

    Har också hört att de föredrar choklad framför ost…Tyvärr fick jag också använda din metod för att bli av med möss, det gick inte på annat sätt även om det bär mig emot att beröva en annan varelse livet…:( Dock gick det snabbt och smärtfritt till skillnad från råttgift som jag aldrig skulle få för mig att använda. Hoppas du får bukt med dem…märkligt dock att de överhuvudtaget slagit sig ner när det troligtvis luktar katt hos dig.

    • linalj skriver:

      Det verkar faktiskt som de har emigrerat frivilligt. Det har inte fastnat någon i fällan och jag har inte sett spåren av dem heller. De kanske bara var här och hälsade på och konstaterade att de inte alls ville bo här :).

Kommentera

