Att springa innan man kan gå

Åter igen dags att ta upp en och annan fråga som jag får skickat till mig (det är alltid lika kul så det är bara att fortsätta att skicka dem). Den här gången är det faktiskt en fråga som jag även har fått irl. Den är lite varierande och kan beröra lite olika ämnen men svaret från mig brukar bli det samma.

Hej. Jag har försökt att utföra magi/meditera/baka den där saken men det funkar inte. Varför inte det?

Om man nu har följt alla anvisningar och det inte fungerar så beror det oftast (inte alltid men oftast) på ovana eller okunskap. Vi vill ofta så mycket och gärna just nu, så vi glömmer lätt att man måste tillåta sig att lära sig en sak först.

När det kommer till magi så stöter man ofta på människor som har läst en ganska grundläggande bok om antingen magi eller wicca (nybörjare har ibland väldigtsvårt att skilja mellan de båda) och beslutat sig för att nu ska här skapas magi. Man följer ”receptet” till punkt och pricka och förväntar sig därefter att en ny ferrari ska stå och vänta på garageuppfarten nästa morgon.

För det första, magi kräver kunskap och inte den kunskapen man får när man har läst ”Bonniers stora bok om magi” (den boken finns inte så ni behöver inte leta). Magi är ett hantverk och precis som med alla andra hantverk så krävs det att man förstår materialet och arbetssättet innan man får fram mästerverk. Dessutom krävs det övning. Ingen lyckas med en enormt komplicerad formel första gången.

All inlärning ska ske i steg oavsett vad du lär in. När du började lära dig matte så var det ingen som satte en algebra bok i näven på dig och sa ”lär dig det här på en vecka”. Nej, man började med 1+1=2, sedan 3-1=2, där efter följde gånger tabellen och division och sakta men säkert så arbetade man sig upp till algebra.  Likadant om du ska lära dig att sticka. Första gången du håller i ett par stickor är det kanske inte realistiskt att förvänta sig att producera en tröja till en vuxen karl med olika garn och olika sticksätt. Man börjar kanske med att sticka en liten lapp eller en halsduk.

Så varför sak magin vara annorlunda? När jag en gång började med allt det här så hade jag turen att känna en kvinna som var invigd i det. När jag frågade om hon kunde tänka sig att vägleda mig så fick jag till svar att jag först skulle studera i 101 dagar. Hon gav mig förslag på böcker och skickade iväg mig. Snopet värre tyckte jag. Men jag började läsa och ju mer jag läste desto mer förstod jag. När jag nästa gång frågade så hade det gått lite mer än 101 dagar, men jag hade läst alla böckerna på hennes lista. Hon frågade mig om jag fortfarande var intresserad och varför. Vi pratade en lång stund om magi och om annat. Där efter gick hon med på att vägleda mig. Under ett års tid så var jag hennes ”elev”. Jag fick övningar att göra, jag fick vara med när hon utförde magi men jag var inte tillåten att utföra magi på egen hand. Inte för än ett halvår in så började hon visa mig hur jag skulle göra och jag fick utföra små magiska saker.

Var det frustrerande? Ja väldigt, jag ville ju så gärna göra det hon gjorde. Var det nyttigt? Absolut! när jag väl började använda magi så visste jag vad jag gjorde, jag hade en solid teoretisk grund och jag hade sett min lärare göra samma sak. Ändå så tog det tid innan jag fick bra resultat, för hur mycket man än läser så måste man öva praktiskt ändå.

Samma sak gäller meditation och bakning, med den stora skillnaden att om man gör något fel så är riskerna betydligt mindre (ja om man inte bränner ner huset vid bakning då😉 ). Är det första gången man provar ett nytt meditationssätt eller en ny sorts kaka så är det okej om det inte blir som det ska. Lär dig av misstagen. Vad gick fel och varför? Det är så vi utvecklas och det är så vi lär oss. Är du nybörjare på något så är det bättre att börja med något enkelt, då har man större chans att lyckas och man kan börja bygga upp självförtroende.

Jag har en vän som jag bakar med ibland. Hon säger alltid att hon inte förstår hur jag vågar mig på att baka vissa saker, de är så komplicerade och krångliga. Hon skulle aldrig våga. Men jag har bakat sedan jag kund stå på mina ben. Hon började baka för 8 år sedan när jag lärde henne. Det är skillnad. Under de kanske 29 åren som jag har bakat så har jag misslyckats otaliga gånger, men jag har även lyckats, och för varje gång man lyckas så får man lite mer självförtroende och vågar prova något lite mer avancerat.

Så mina råd till er som inte lyckas trotts att ni gör som ni ska:

-Var pålästa, funkar det inte, läs mer.

-Är ni nybörjare så acceptera att ni kommer att misslyckas innan ni lyckas. Ta det inte som att ni aldrig kommer att lyckas eller att ni är dåliga. Alla misslyckas i början. Ha normala förväntningar.

-Gå tillbaka tre steg och försök med något enklare. Fortsätt tills ni lyckas och ta där efter ett steg fram i taget.

-Våga försöka igen. Övning ger färdighet.

2 comments on “Att springa innan man kan gå

  1. Dorthe skriver:

    Du har så rätt Lina! Man får inte heller glömma, att ibland så vill man ” för mycket”. Gäller speciellt meditation, och när man ska börja lyssna till sin intuition. Man vill sååå gärna, att det ska funka, och i sin iver skapar man blockeringar direkt. Slappna av och låt det komma i sin egen takt, för var så säker….med övning så kommer det, precis som du säger. Kram

    • linalj skriver:

      Du har så rätt. Att försöka pressa fram det man ”borde” känna under meditation är ett säkert sätt att misslyckas. Man måste verkligen sätta rimliga mål för sig själv och inse att vissa dagar så funkar det helt enkelt inte. Kram

Kommentera

