Glad Påsk! med laxrecept

Jag önskar er alla en riktigt glad påsk. Själv ska jag jobba större delen av påsken, men inte mig emot. Det är ganska lugnt så här vid storhelger så jag går och småpysslar.

I morgon börjar jag inte för än sent så mamma kommer hit och jag ska bjuda på påskmiddag. Tänkte bjuda på fiskpatté och ägg till förrätt (har varit lag och köpt pattén i år, skäms lite över det men jag har inte haft tid att göra egen). Sedan blir det kokt lax, kall sås och färskpotatis till huvudrätt och påsktårta till kaffet. Jag tänkte faktiskt dela med mig av familjen Ljunggrens laxrecept. Och imorgon kanske jag delar med mig av tårtreceptet….

Familjen Ljunggrens kokta lax med kall sås 

Det här är något av det enklaste och godaste man kan göra med lax. Både laxen och såsen äts kalla med kokt potatis till.

Laxen:

Hel laxbit
1 Citron
Dill
Vitpeppar
Salt
1 Lök
1 Morrot
Vatten

Beroende på hur många som ska äta så får man avgöra hur stor laxbit man behöver. När mamma och jag är själva så köper vi var sin bit av stjärten, kanske 500g styck, och det räcker mer än väl. Ibland köper jag en hel fryst lax och kokar, det blir mycket över men å andra sidan så är det enormt gott att ha i sallad eller äta på mackan.

Kastrullen bör vara vid så att laxen får plats utan problem. Bäst är om man har en fiskgryta eller ett fiskgaller att sänka ner i grytan. Det gör det enklare att få upp laxen hel och fin. Men det funkar även utan.

Fyll på med lite vatten i grytan. Pressa citronen och häll i saften i vattnet och ungefär en msk salt. Lägg i fisken. Skala och dela löken i hälften, dela moroten i mindre bitar och lägg i allt i grytan tillsammans med det som är kvar av citronen, ca 2 tsk hela vitpeppar korn och dillen. När det kommer till dillen så kan man med fördel använda de grövre stjälkarna och spara de fina topparna till såsen. Om det behövs så slår man på mer vatten så att det täcker fisken.

Låt allt koka upp och låt koka tills fisken släpper från benet. När jag kokar 2 st 500g bitar tar det ca 7 min. Dra av från plattan och låt stå och svalna. Sedna är det bara att fiska upp fisken (fyndigt värre😉 ) och servera.

Kall sås (2 port)

2dl vispgrädde

1msk majonnäs

1msk HP sås

1 tsk socker

0,5 dl klippt dill

Vispa grädden så att den börjar tjockna, men inte så mycket att det bildas toppar. Blanda ner de andra ingredienserna och smaka av. Det kan ev behövas lite salt. Bäst resultat får man om man använder en majonnäs som är lite mindre söt (tex Hellmans) och gör såsen ett par timmar innan så att den får stå till sig.

Detta är något av den godaste laxsås man kan tänka sig. Fluffig och lagom syrlig mot laxens lite söta smak, mmmmm.

Så där, lite inspiration inför påskhelgen🙂

 

Kommentera

