Tro och vetenskap

Jag är i grunden en person som gillar ordning och reda, ja kanske inte i hemmet för där har jag min egen sorts ordning (även kallat kaos) men jag är tillräckligt mycket av en oxe för att uppskatta stabila och påtaglig fakta. Det var faktiskt en av de få sakerna som jag tyckte var jobbigt när jag läste arkeologi, bristen på bevis. Å andra sidan så var det nyttigt att få lära sig att lägga fram en teori och att följa logiska steg utan att för den saken skull använda sig av cirkelresonemang.

Många som är religiösa eller troende ser vetenskapen som en fiende, som något som försöker ta bort eller förminska det gudomliga i världen. Så är tron och vetenskapen dödliga fiender? Utesluter det ena det andra? För min del så skulle jag säga att de tvärt om komplimenterar varandra, att de kan samexistera i harmoni.

Låt mig ta ett exempel. Du är på ett bröllop och får smaka på den mest underbara bröllopstårtan som har existerat. Smakerna komplimenterar varandra och de olika texturerna överraskar och förhöjer upplevelsen. Du skulle helt enkelt kunna äta upp resten av den tolvvåningshöga tårtan helt själv och varje tugga är nästan en religiös upplevelse. Du pratar med konditorn och han visar dig receptet på denna enastående tårta. Sedan tar du en tårtbit till och äter. Smakar den andra tårtbiten sämre på grund av att du fått se receptet? Troligtvis inte, snarare kanske den smakar bättre för du kan nu uppfatta svaga smaknyanser som du vet finns där men som du inte kände första gången, du vet även att alla ingredienserna är ekologiska, naturliga och av högsta kvalité, inga e-ämnen här inte.

För mig är naturen som tårtan, min tro är som smaken och vetenskapen är receptet. Att få en chans att läsa receptet ger en helt ny förståelse och vördnad för naturen, för det som jag upplever varje dag och det försvagar inte min tro utan tvärt om så blir den mer fast på grund av det som vetenskapen lär mig. Det finns vissa fakta som vetenskapen har tagit fram som helt enkelt verkar vara för precisa för att vara slumpade.

Till exempel så finns det ungefär 20 stycken nummer inom fysiken som beskriver saker som massan av en elektron, styrkan av gravitationen och styrkan av svag och stark nukleär kraft osv. Om dessa nummer sköts åt ena eller andra hållet med bara en ett par tusendelar så skulle universum så som det ser ut inte kunna existera. Ta tex massan av en elektron, om massan var något högre så skulle stjärnorna inte kunna brinna, inte kunna ge ljus och värme. De skulle helt enkelt fräsa ut. Utan stjärnor skulle livet inte kunna existera.

Inte ens vetenskapen kan förklara hur dessa nummer existerar, vissa teorier har trovärdiga förslag så som strängteorin, men inga bevis.

Så antingen accepterar man att vi lever i ett universum som har lyckats slumpa fram ungefär 20 viktiga nummer som gör att universum faktiskt kan existera. Eller så tror man att de 20 numrerna inte alls är någon slump. Jag är prenumerant på den senare teorin, precis som jag inte tror att det är slump att man använder x antal tsk bakpulver i en tårtbotten.

Ibland tror jag att fysik, kemi, matematik och liknande är gudarans gåva till oss för att vi ska kunna läsa receptet på deras tårta. Det blir som ett gemensamt språk som låter oss få en liten glimt in i hur otrolig världen egentligen är. Så komplex men samtidigt så enkel. Om man inte får en kännsla av mirakel genom att läsa fysik så vet jag inte när man ska få den🙂.

One comment on “Tro och vetenskap

  1. Julia skriver:

    Intressant och fin blogg.🙂 kolla min..

Kommentera

