Gröna tomater och rosa äpplemos

Ja det finns ju fördelar med att hösten är på väg. Det har varit en toppen sommar för tomater. Tomatplantorna har verkligen dignat med tomater. Men nu när dagarna blir kortare och det inte är så varmt så mognar inte tomaterna så bra. Vilket bara är härligt, för då kan jag med gott samvete göra inlagda gröna tomater. en av mina personliga favoriter.

Det är lite ovanligt och det är inte så många som har ätit det. Men jag lovar att när man väl har smakar inlagda gröna tomater så kan man inte sluta äta dem :).

Recept på inlagda gröna tomater

Gröna tomater
Ättika
Socker
Vatten
Salt
Hel muskot
Hel kanel
Hela kryddnejlikor
Glasburkar

Man börjar med att picka tomaterna med en gaffel eller tandpetare. Det gör att skalet inte spricker så mycket när tomaterna blir varma.

SG1L3887

Sätt på en kastrull med lättsaltat vatten för att koka tomaterna.

Samtidigt kokar man ihop lagen. Lagen består av en grundsats inläggnings lag (1 del ättika, 2 delar socker och 3 delar vatten). Hur mycket lag man gör beror naturligtvis på hur mycket tomater man har. Jag hade en full pastakastrull och jag gjorde en satts på 3 dl ättika, 6 dl socker och 9 dl vatten. I det lägger man en muskotnöt, en kanelstång och ca 2 rågade msk hela nejlikor. Låt allt koka och dra sedan ner värmen så det sjuder.

SG1L3886

När vattnet kokar lägger man i tomaterna. De ska koka i ca 5 min eller tills de ändrar färg och blir lite militärgröna (gröngula).

Sedan häller man av vattnet och lägger tomaterna i glasburkar. Försök att verkligen fylla burkarna.

SG1L3889

Se till att lagen kokar och häll den sedan över tomaterna. Låt gärna kryddnejlikorna följa med, men se till att de stora kryddorna stannar i kastrullen. Det är bra om man får lag över. Spara överbliven lag och de stora kryddorna i kastrullen.

SG1L3888

Lägg locken på burkarna men sätt inte fast dem. Låt tomaterna stå över natten i rumstemperatur.

Nästa dag häller man tillbaka lagen i kastrullen och kokar upp den igen (den kommer att skifta lite i grönt).

Låt lagen svalna helt och häll den sedan över tomaterna igen. Som förut är det bra om det kommer med några nejlikor i varje burk. Se till att fylla burken helt med lag. Sätt på locken ordentligt och ställ in i kylskåp eller jordkällare. De bör stå i två veckor innan man äter dem.

SG1L3890

 

—————–

Jag har även hunnit med att göra årets första omgång med äpplemos. Tack vare fina röda äpplen så blev moset underbart rosa. Jag skrev redan förra året om hur jag gör äppelmos, det inlägget hittar ni här . Men här kommer ändå en bildkavalkad av årets stök 🙂

SG1L3891

SG1L3893

SG1L3895

SG1L3896

SG1L3897

På onsdag blir det en till omgång med mos och då kommer jag förhoppningsvis även kunna torka lite äpplen och konservera lite päron med ingefära.

Kommentera

