Äpplen här, där och överallt

Just nu är det verkligen äpplen överallt. Eftersom jag hade svårt att hitta äpplen förra året så lade jag in en jätteansträngning i år och pratade med vänner, grannar och annat folk att om de hade äpplen som de inte ville ha så var det bara att ringa.  Så helt plötsligt har jag fått hur mycket äpplen som helst. Inte för att jag klagar. Nu är halva frysen full av äpplemos och det finns påsar med äppelklyftor som är frysta för att användas till bak och till kräm under vintern. Dessutom har det bakats äppelmuffin och äppelkakor och lagats äppelkräm på längden och bredden. Om man ska tro på ordspråket att ett äpple om dagen håller docktorn borta så lär jag inte hamna hos doktorn på länge… Så idag när jag fick en till påse med äpplen så var det självklart vad som skulle göras: Torkade äppelringar.

Det första jag gjorde var att gå ut och kapa ner lite sly från sötbärsträdet. Jag torkar mina ringar över vedspisen och behöver något stabilt att trä upp dem på. Sötbärsved är praktiskt eftersom jag vet att det inte är giftigt. Sedan skalade jag den biten av grenen som skulle ha äpplen på sig.

Där efter gjorde jag i ordning en skål med kallt vatten och citronsyra i. Det för att äpplena inte skulle oxidera och bli mörka. Till slut plockade jag fram skärbräda, kniv, urkärnare och skräpbytta och var sedan redo att sätta igång.

SG1L3904

Man tar först ur kärnhuset med urkärnaren. Beroende på hur stort äpplet är så kan det ta ett par omgångar med den. Vill man så kan man skala äpplet. Men ringarna håller ihop bättre om skalet är kvar, framför allt på de lite mer mjöliga sommar äpplena är det en stor fördel att låta skalet vara kvar. Sedan skivar man äpplet i skivor (ca ½ cm tjocka) så att de får ett hål i mitten. Skär bort eventuella kantstötta, bruna, märken i kanten men försök se till att de håller ihop i ringar.  Där efter lägger man ner dem i vattnet med citronsyra och låter dem ligga där i ett tag.

SG1L3905

Äppelskivor som går sönder kan man använda till att göra paj, kräm eller liknande. Jag gör så att jag gör en 5-7 äpplen åt gången och när de är klara tar jag upp dem ur vattnet och lägger på en tallrik med en dubbelvikt kökshandduk så de får rinna av. Sedan gör jag en omgång äpplen till. När skålen är full tar jag de avrunna äpplena och trär upp på grenen, lägger äpplena i vattnet på tallriken och gör en omgång äpplen till. Så fortsätter jag tills alla äpplen är färdiga.

Sedan sätter jag upp grenen över spisen och ser till att det är en ganska jämn, men inte för hög värme. Man vill ju inte grilla dem utan bara se till att luften är torr och lite varm. Separera äppelringarna så att de inte hänger för nära varandra, då cirkulerar luften omkring dem och de torkar bättre och snabbare. Beroende på hur mycket äpplen, hur tjocka skivorna är och så vidare så tar det 1-2 dygn att torka dem.

Har man nu ungen vedeldad spis så kan man hänga dem över element eller bra ut dem på ett galler och torka i ugnen på lägsta temperaturen. Se då till att sätta en träslev mellan luckan och ugnen så att luckan står lite på glänt. Det går även bra att torka dem i speciella torkar som finns att köpa för svamp, frukt och grönt.

Jag väljer att torka över spisen dels för att jag gillar när de hänger där och man ser hur de sakta blir till de där goda, sega, ringarna. Men även för att det känns dumt att slösa bort värmen som finns där. Nu när hösten är här och speciellt dagar som denna när det regnar och ruskar så måste jag ändå tända lite i antingen spisen eller kakelugnen. Lika bra att utnyttja det som mest.

SG1L3907

Jag använder bomullsgarn som är fäst i krokar i taket för att hålla grenen på plats. Se till att inte använda plastsnören då de kan smälta. Det ska egentligen inte bli så varmt, men det är dumt att chansa. vill man kan man även använda rundstavar i stället för en gren, de är lite enklare att få äppelskivorna att hänga rakt på.

SG1L3909

När jag ändå var i gång så använde jag de förstörda ringarna och gjorde två små portionspajer som jag lagade till i vedugnen. Det är lite knepigt att grädda något där och jag har inte helt lärt mig hur jag ska göra för att få en jämn värme. Men de luktade gott och såg smarriga ut så jag hoppas att det blir gott att äta i kväll.

Kommentera

