Visst älskar jag sommaren, men…

Det är många som känner sig deprimerade när sommaren är över och man har en lång period framför sig innan våren kommer. Och visst älskar även jag sommaren, men… Det finns något speciellt även med hösten och vintern.

När jag vaknade idag var hela världen insvept i en vit, glittrande, mantel av frost. När det var dags för morgonpromenaden med Felix hade solen kämpat sig över trädtopparna, om än inte med mycket. Termometern visade fortfarande minusgrader, för första gången denna säsongen. Så på åkte halsduk, hemmastickade sockar och mössa. Luften ute var klar och hög, det enda som störde stillheten var två något sena kanadagäss som skränade när de kämpade sig söderut. Gräset och de fallna löven , stela av frost, frasade under fötterna och hela världen glittrade. Hemma igen la jag in ett par vedträn i köksspisen och unnade mig en mugg varm choklad medan elden knäppte och sprakade och Felix nöjt hoppade upp i soffan och bäddade ner sig i filten.

Så det finns absolut fördelar med vintern.

Vintern är även den tiden på året man får en liten semester från trädgården. Jag älskar min trädgård och jag skulle inte vilja vara utan den. Men det är ändå skönt att kunna krypa upp i soffan med en bra bok eller ett handarbete med gott samvete.

Höst och vinter är även de årstiderna då jag kan använda alla de saker som jag ägnar året åt att sticka och virka. Mössor, halsdukar, vantar och sockor med mera. Allt kommer till användning och det är alltid lika kul med lite nya saker.

Ytterligare en sak som gör att jag välkomnar vintern är att jag kan börja med alla ”inneprojekt” som aldrig blir av på sommaren eftersom trädgården går först. Jag har renoverat hallen och är på god väg att renovera en del av köket. Både kul och nyttigt.

Så visst älskar jag sommaren, men jag älskar vintern precis lika mycket.

Kommentera

