Det sissta julpysslet

Är det någon tid på året som väcker pyssellusten i mig så är det julen. Ja i år dämpas det lite av att det är vårväder ute och att jag förväntar mig att krokusen ska titta upp när som helst. Men pyssel blir det i alla fall.

Det första jag har gjort är något jag började för flera dagar sedan. En krans av hemmaspunnet garn. Jag har provat lite olika spinnmetoder nu i höst och de har inte alla blivit jättebra, speciellt inte de första bitarna. Så nu samlade jag ihop dem och dränkte garnet i en blandning av 1 del trälim och 1 del vatten. Lade ut plastfolie på bänken, kramade ur garnet och formade det sedan till en cirkel. Jag hade lite lite stärkelse i garnet, eller så kanske man borde ha en kärna av ståltråd, så min krans förlorade formen en aning när man hänger den.

När kransen av garn har torkat, tar ca 1-2 dygn. Så dekorerar man den med vad man vill ha. Jag valde lite röda band och ett par glittriga hjärtan som jag fick med i julgrupper förra året. Hängde sedan upp den på dörren med hjälp av fiskelina.

SG1L4069

Nästa sak är något som jag måste göra varje år. En apelsin med nejlikor och röda band. Luktar underbart. Även den hängdes upp med fiskelina.

SG1L4076

Sist men inte minst så gjorde jag något med gamla anor: Kristyr änglar. Sådana här har jag gjort med min mormor och min mamma gjorde det när hon växte upp hos sin mormor. Mamma växte upp under krigsåren då det var dyrt med socker och man inte hade tillgång till godis som man har nu för tiden. Så när julen var över så krossades kristyränglarna och man använde krosset som hårda karameller.

Grundreceptet är: 2 äggvitor, 400 g florsocker, en kork ättikssprit. Sikta ner florsockret i äggvitan och blanda ner ättikan. Vispa med elsvisp tills det blir styva toppar. Där efter kan man tillsätta karamellfärg. Man kan antingen sprittsa ut kristyren eller klicka ut den med sked på bakplåtspapper och sätta ett bokmärke i mitten. Vill man hänga kristyränglarna i granen så klipper man bitar av sytråd eller band som man viker dubbelt och lägger på bakplåtspappret innan man klickar ut kristyren.

Jag fick två plåtar med små änglar att hänga i granen och så en stor stjärna att sätta i toppen (jag kommer fästa den med ståltråd). Tyvärr var jag lite otålig och vispade inte smeten tillräckligt länge. Så mina höll inte sprittsmönstret så bra. Jag använde också glitter på dem (syns inte så bra på bilderna) vilket gör att de inte går att äta. Vill man kunna äta dem men ändå blinga dem så kan man använda ätbart glitter.

SG1L4070 SG1L4072 SG1L4071

Ja det var nog det sista julpyntet som blir pysslat i år. Nu ska de sista tomtarna på plats och i morgon börjar matlagringen. Det ska bli spännande att se hur det gick med saltningen av skinkan i år.

Kommentera

