När man inte läser ordentligt

Ibland får man livsläxor på de mest oväntade ställen. Som ni vet så handarbetar jag en hel del och för det mesta så brukar jag se det som en enorm stor lektion i tålamod. Allt handarbete tar tid och lite då och då så blir det ett fel så att det tar ändå längre tid. Så är det, något jag har lärt mig och till viss del uppskattar.

Mitt senaste projekt är en stickad bolero som man stickar från mudd till mudd i huvudsakligen spetsstickning. Jag satte igång och det går förvånansvärt snabbt. När jag nästan var färdig med första ärmen så tänker jag till lite extra. Det är ett tjockt garn och om jag stickar den som långärmad så kommer jag förmodligen dö av värmeslag. Så tre kvarts ärm med andra ord. Jag började mäta och insåg att ärmen var ca 8 cm för lång för att funka som tre kvarts ärm.

Så vad gör jag? Jo jag repar upp naturligtvis. 8 cm repade jag upp glad i hågen. Sätter en stickmarkör i vardera ända och börjar läsa hur man ska sticka bakstycket. Till min stora förskräckelse inser jag att man helt enkelt bara ska sätta markörer där och fortsätta som vanligt. Jag har med andra ord repat upp åtta centimeter helt i onödan. Ibland blir man trött på sig själv.

Men nu har jag (förhoppningsvis) lärt mig att läsa igenom mönstret innan jag gör något så drastiskt. Men jag blev faktiskt så pass trött på mig själv att jag la ner stickningen och satte igång en diskmaskin istället. Nu är jag sticksugen igen, men Sultan vägrar lämna tillbaka garnet….

SG1L4119

Kommentera

