Dold persilja

Min mamma är gullig, hon är faktiskt riktigt gullig. Jag har lågt blodvärde, vilket de flesta kvinnor i fertil ålder har. Min läkare har hållit det på en ganska bra nivå de senaste åren men nu senast när jag var där så låg det lite oroväckande lågt igen. Så då får man ta sig i kragen och börja äta sina tabletter igen och ta sig en ordentlig titt på kosten.

Mamma, som gammal sjuksköterska, engagerar sig naturligtvis i detta. Senaste gången jag var i denna situationen så envisades hon med att jag skulle ha persilja på allt. Till slut blev jag lite trött på persilja. Denna gången har hon dock inte sagt så mycket om det.

Men så här om dagen så lagade hon sin berömda korvgryta och eftersom hon vet att jag älskar den så gjorde hon extra och frös in ett par matlådor. I går skulle jag äta en av dessa och tyckte att det såg lite konstigt ut. Det var gröna prickar i det och jag funderade på om den blivit dålig. Så jag ringde mamma. Det visade sig att det var extremt finklipp persilja som hon försökte smuggla ner i min mat.

Jag skrattade så jag grät. Jag har absolut inget emot persilja, jag tycker det är riktigt gott. Anledningen att jag fräste ifrån den gången var att jag var lite trött på att höra hur nyttigt det var och att jag borde äta det på allt. Så nu har jag sagt till min älskade mamma att hon inte behöver gömma persiljan.

Visst är det härligt att ha någon som faktiskt bryr sig så pass mycket om en.

Kommentera

