Tulpaner

Det finns så många vackra blommor så jag har alltid svårt att välja när någon frågar mig vilken min favorit är. Syren, liljekonvalj och ros är några av dem som brukar hamna i topp. Men frågan är om tulpanen inte toppar listan i alla fall. 

tulpan008

En bukett tulpaner är som ett färgsprakande fyrverkeri av pastelltoner. Efter vinterns och julens murriga röda och gröna basfärger så är tulpanen alltid en välkommen förändring. Den är så färggrann men samtidigt väldigt skir och de pastellgröna bladen skvallrar verkligen om våren.

tulpan011

Det är få saker som piggar upp mitt hem som en vas tulpaner på köksbordet. Det känns som man målat om hela köket. Det är väldigt sällan jag köper blommor till mig själv, men under tulpansäsongen så köper jag en bukett så ofta jag kan. De står ju dessutom i lite över en vecka om man får tag på bra tulpaner så man kan njuta av dem länge.

tulpan009

Jag blir alltid lika barnsligt glad när jag får tulpaner av någon annan. Det är bättre än både rosor och annat vackert. För att vara helt ärlig så måste jag säga att om man vill hamna på min goda sida så är det så enkelt som att komma med ett par tulpaner och jag skulle göra nästan vad som helst. Kanske inte något man borde erkänna men å andra sidan kanske jag kommer få massor med tulpaner i framtiden🙂.

tulpan004

 Jag förstår verkligen att tulpanlökar en gång i tiden var värda mer än sin vikt i guld. Jag inser naturligtvis att det kanske inte är så hälsosamt att bygga en ekonomi på ryggen av tulpanlökar. Men jag tycker det är härligt att veta att fler än jag ser den enorma skönheten i dessa blommor. 

tulpan007

 

Idag hade jag en vas med tulpaner som var på väg att vissna. Jag har haft dem i nästan en och halv vecka så jag kan inte klaga. Men jag tänkte passa på nu när snön ligger kvar och det faktiskt är ganska bra ljus ute. Så jag tog min bukett med mig ut i snön för att ta lite bilder. 

tulpan002

 

Så nu har buketten fått komma till komposten, men kvar finns bilderna. Så småningom när lillstugan är renoverad och klar så ska väl utvalda trädgårdsfotografier tryckas upp till tavlor och hängas på väggarna. Men så länge så får jag nöja mig med att njuta av dem på datorn. 

tulpan005

 

Jag hoppas att alla ni där ute också njuter av dessa vackra blommor och det faktum att vi går mot ljusare och varmare tider. 

tulpan003

One comment on “Tulpaner

  1. Simon skriver:

    Säg till bara,så kommer jag med en stor bukett tulpaner.Bilderna talar ju sitt tydliga språk,vilka blommor.

Kommentera

