Snabbt och enkelt?

Jag såg en spännande dokumentr här om kvällen. Den tog upp ämnet global uppvärmning och då framför allt koldioxiden vi släpper ut i luften och bad vi kan göra för att råda bot på det.

En man hade uppfunnit en maskin som sög in luft, tog bort koldioxiden och sedan släppte ut ”ren” luft. Man kan säga att han tvättade bort koldioxiden. Han såg framför sig hur man ställde upp stora parker med dessa maskiner och att det skulle kunna rena all koldioxid som vi släpper ut.

Iden lät väldigt bra till en början tyckte jag. Men ju lngre programmet gick desto fler frågetecken dök upp för mig och till slut tyckte jag det var en riktig usel ide.

Först och främst så försvinner inte koldioxiden mahiskt, utan man får en restprodukt i form av frusen koldioxid. Forskaren menafe att detta bar enkelt att lösa på ungefär samma sätts som med kärnkraftavfall. Det vill säga förvara det i berggrunden, då orsakar den inga problem menade man.

Men detta känns bara fel. Det är att skjuta problemet framför sig, det löser inget. Det finns dessutom problemet med vad som händer om något går fel och flera års koldioxid kommer ut genom en olycka. Så mycket koldioxid på en gång skulle vara katastrof eftersom det skulle vara omöjligt för jordens växter att ta hand om. I princip skulle jordens atmosfär kunna bli giftig för oss.

Vi borde ha lärt oss att allt som kan gå fel med liknande saker ofta går fel.

Sedan är det hela tanken på att skjuta problemet framför sig. Det är ingen lösning och det känns som att det därför bara för med sig fler problem, men det är okej för det är någon annans problem. Det påminner om när jag var liten och mamma beordtade mig att städa mitt rum. Jag avskydde att städa så min lösning var att knö in allt i min garderob. Funkade jätte bra tills jag ville ha något där inne och då utbröt kaos. Värst var om man hade hunnit göra så ett par gånger så garderoben verkligen var full. Kanske började min arkeologikarriär då.

Men det som stör mig mest med ideen är att den ger sken av att allt är bra, att vi inte behöver göra några förändringar. Livet kan fortsätta som vanligt. Verkligheten är att vi behöver göra stora förändringar och de kommer att påverka hur vi lever.

Vi kan inte rädda planeten, och vår framtid, samtidigt som vi åker omkring i bensinslukande bilar, eldar kol och lever i ett slit och släng samhälle. Vi måste göra uppoffringar, vi kan inte förvänta oss att andra ska lösa våra problem. Speciellt inte människor som inte ens är födda än.

Vi har fått ta över de problem som den industriellarevolutionen förde med sig. Så vi om några borde inse att det sällan är en bra ide att skjuta problem på framtiden.

Kommentera

