Choklad peeling

Söndags kvällar här hemma är dedikerade till ompyssling av mig själv. Man behöver en timme eller två lite då och då för att skmma bort sig själv. Idag tänkte jag dela med mig av en av mina favorit kurer: choklad peeling.

På vintern blir min hy torr, riktigt torr. Speciellt ansikte och händer. Det enda som hjälper är regelbunden peeling och att smörja med olja lite då pch då där emellan. En av anledningarna till att jag älskar den här peelingen är att jag alltid har ingredienserna hemma.

Det finns fler orsakerctill varför jag älskar den. Den luktar underbart, som honung och kladdkaka, man kan använda den till hela kroppen och framför allt för att den funkar..

Choklad peeling
5 tsk honung
4 tsk kakao
1 msk olja
1 msk socker

Jag använder vanlig honung från grannen så jag micrar den ett par sekunder först så den blir lite lösare. Använder man flytande honung så är det bara att blanda ihop allt. Vilken olja man ska använda beror lite på hudtyp och vad man gillar. Man kan använda kokosolja, olivolja, mandelolja och en hel del annat. Jag använder kallpressad rapsolja.

Börja med ett varmt bad, eller för oss som ite har den lyxen, en varm dusch. Ta lite av peelingen i handen och massera i små cirklar. Man behöver inte ta i, det är huden du vill massera, inte musklerna. Gör så på alla delar av kroppen du vill peela. Skölj sedan av med vatten och så är det klart. Peelar jag ansiktet brukar jag blaska lite kallt vatten på slutet.

Använder man inte allt så håller peelingen sig ett par veckor i kylen. Kom bara ihåg att ta fram den en timme eller så innan du använder den.

Så prova på och njut av att lukta choklad i ett par timmar. Om man skippar sockret så går den utmärkt att använda som hårinpackning. Mitt tips för veckan.

Kommentera

