En ask med minnen

Det finns saker i mitt hem som bara ska vara där. De har alltid funnits i mitt hem och jag använder dem utan att tänka på det. Men ibland tar man sig lite extra tid att verkligen titta på dem.

En av dessa saker är en gammal träask. En gång i tiden innehöll denkritor till svarta tavlan. Men det var väldigt länge sedan. Den ser inte så mycket ut för världen.

image

Men när man öppnar den så visar sig en skatt:  fyra generationers knappar.

image

Det var min gammel mormor som började lägga knappar i den, sedan har vi fortsatt. Det finns inte många likadana knappar, mest udda. Men de är perfekta för mindre projekt eller om man tapparen knapp.

Men något av det bästa med att leta knappar i asken är att få titta på alla roliga knappar.

image

Från vänster till höger: en söt blå plastknapp son ser flätad ut kanske 60tal, en uniformsknapp troligen min pappas, en blå luddig klädd knapp, en liten knapp med texten Ludovicus rex plures non capit orbis (det finns inte plats för mer än en kung Ludvig i världen), den sista knappen är en liten blå metall knapp som satt i den första koftan min mormor stickade när hon väntade mamma.

Nu ställer jag undan asken för ett tag igen. Nästa gång jag behöver den så står den där, lika självklart som alltid.

Kommentera

