Luktminnen

Det sägs att luktsinnet är ett av de mest effektiva sinnena för att fram mana minnen.

Det är sällan jag behöver köpa handdiskmedel. Min bänkdiskmasin tar hand om den mesta disken. Sist jag köpte en flaska, för si så där arton månader sedan, så kände jag mig äventyrlig och köpte en ny sort med ny doft.

Verkade som en rolig ide just då. Men efter tre användningar var jag trött på lukten. Nu ett och ett halvt år senare så är flaskan äntligen tom och det var dags att köpa en ny. Vis av erfarenhet köpte jag den sorten jag alltid haranvänt och som min mamma använde när jag var liten.

Igår skulle det nya diskmedlet användas för första gången. Jag öppnade korken och knde den välbekanta lukten och en tanke dök upp i hjärnan: Såpbubblor.

Av någon anledning gjorde min hjärnan kopplingen till minnet av de små glasen med hemmagjord såpbubbelblandning jag lekte med när jag var barn. Mamma använde naturligt vis diskmedlet för att göra blandningen och därför förknippas lukten med minnet.

Men visst är det lustigt att det bara kom. Nu är jag barnsligt sugen på att blåsa såpbubblor.

Kommentera

