Stjärnskådning

Jag försökte mig på lite stjärnskådning i går, men tyvärr kom molntäcken i vägen. Idag däremot var det verkligen stjärnklart så jag tog min lilla väska och gav mig ut mitt ute i ingenstans. För första gången på länge var det dessutom nästan ljummet i luften. Det blev en riktigt, riktigt bra kväll.

Jag gjorde dock en liten miss, jag orkade inte släpa med stativet till kameran. Vilket visade sig vara ett dåligt beslut eftersom kvällens bilder tack vare vinden och en inte helt stabil Lina blev i stil med:

SG1L4201 SG1L4205

 

Nåja, jag såg massor med vackra stjärnor, fick en chans att granska månen även om den inte var full och komma ut i kvällsluften lite. Jag kan varmt rekommendera alla att lite då och då ta sig tid till stjärnskådning.

Som glad amatör behöver man inte så dyr utrustning. Det som behövs är en vettig stjärnkarta, det finns väldigt bra appar att ladda ner till telefonen eller surfplattan som dessutom alltid visar stjärnhimlen där du befinner dig så du slipper utföra uträkningarna själv. Du behöver varma kläder, speciellt om det inte är sommar. En ficklampa som går att dämpa eller en röd cykellampa för att ta dig fram och det är allt till en början. Tycker man saken är rolig kan man ta med en vanlig kikare, det är förvånansvärt vilken skillnad den kan göra. Att titta på månen genom en kikare är helt fantastiskt.

Det bästa är att hitta en enslig plats långt från lampor, lyktor och bilar. Se gärna till att hitta den på dagen så du har lite koll på stigar, vägar osv. Ju närmare städer, och andra ljuskällor du är desto färre stjärnor ser du. Det är här ficklampan kan vara bra att ha, så att man inte snubblar över grenar eller liknande när man tar sig fram. Men om man har en för skarp lampa så kommer ögonen att ta lång tid att vänja vid mörkret så du ser stjärnorna när du släcker den. Absolut bäst är att använda en lampa med rött ljus. Tänk på att om du behöver gå längst trafikerade vägar så ha gott om reflexer på dig.

Men jag varnar för att det är beroendeframkallande.

Kommentera

