Kroppkakor och dumpling, recept

Ja igår skröt jag ju hur duktig jag hade varit och lagat massor av mat. Men jag glömde ju helt att ge er recepten. Skyller på trötthet och på det faktum att soffan var alldeles för varm och go för att ta sig upp ur och hämta recepten.

Nåja, så här ser min frys ut idag.

SG1L4281

 

I botten, två plåtar fulla med kroppkakor som jag nu har portionerat i påsar och längst upp dumplings som gått samma öde till mötes.

Så innan jag ger er mina favoritrecept så måste jag berätta varför jag är så förtjust i de här två maträtterna. De är lite pilliga att göra men de är underbart goda och de är enkla att frysa och snabba att laga. Det är helt enkel nyttig, smakrik snabbmat. För mig som bor ensam är det dessutom en stor fördel att man kan frysa dem en och en och sedan lägga ihop så många man vill i en påse. Lätt att portionera och blir man flera (nu rimmade jag…) så tar man upp mera.

En stor fördel att göra dessa två saker samma dag är att man kan använda samma fyllning. Så här kommer mina recept:

Kroppkakor – Grunddeg (ca 12 st)

1 kg mjölig potatis
3 dl vetemjöl
1,5 tsk salt
1 äggula

Skala potatisen och dela i mindre bitar. Koka den tills den är mjuk. Häll av vattnet och låt svalna.

Pressa potatisen eller kör den genom en kvarn så det inte finns några klumpar.

Tillsätt de andra ingredienserna och knåda ihop till en smidig deg. Har man en köksassistent är det guld värt.

Häll upp på mjölat bord och forma till en avlång rulle ca 6 cm bred. Skär i tjocka skivor.

Lägg en skiva i handen och gör en liten fördjupning i mitten. Lägg i ca 1 msk av fyllningen (se recept nedan) och vik ihop kanterna så de täcker fyllningen. Rulla till en jämn boll.

Lägg bollen antingen på mjölat bord eller på plåt med bakplåtspapper.

Vill du frysa in kroppkakorna så är det absolut bäst att göra det nu, innan man tillagar dem. Ta plåten och ställ in i frysen. Vänta ett dygn och lägg dem sedan i plastpåsar. När man sedan tar upp dem tillagas de som nedan utan att tinas. De tar lite längre att koka än färska.

Vill du äta dem på en gång så koka upp en stor gryta med vatten och lite salt. Sänk värmen så vattnet sjuder. Lägg i ett par kroppkakor åt gången. När kroppkakorna flyter upp till ytan ska de koka i 5 min till.

Fiska upp dem med hålslev och servera med skirat smör och/eller lingonsylt.

Dumplings – Grundrecept (ca 30 st)

1,5 msk torrjäst
2 tsk socker
3 msk ljummet vatten
8,25 dl vetemjöl
3 dl ljummen mjölk

Börja med att röra samman jäst, socker och vatten i en bunke. Täck med plastfolie och låt stå i ca 2 timmar eller tills blandningen har jäst till minst dubbel storlek.

Blanda ner vetemjöl och mjöl och knåda degen i 10 min. Täck med plasten och låt sedan jäsa i ca 30 min eller tills degen är dubbelt så stor.

Stjälp upp degen på bordet och knåda igenom den. Den kommer ha lite annorlunda känsla från en vanlig deg. Den är väldigt fast och smidig, lite som tuggummi. Jag tycker det är enklast att dela degen i hälften och arbeta med lite mindre degbit.

Kavla ut degen relativt tunt, max 0,5 cm tjock. Använd ett stort glas eller annat runt mått för att stansa ut rundlar. Lägg lite fyllning (se kommentar nedan) i mitten och nu har man lite olika alternativ. Det mest klassiska är att ta upp kanterna och knipa ihop som en liten myntpåse så det blir som en knyte. Jag får aldrig det att bli snyggt… Så jag viker degen till en halvmåne och trycker fast kanten med en gaffel (som en pirog ungefär).

Nu kan man styckfrysa dem precis som med kroppkakorna. Ta upp och ångkoka, men lägg till 5-10 min då de är frysta.

Ska man äta på direkten sätter man på ångkokaren. Jag har en sådan där bambukorg som man sätter på en gryta med kokande vatten, funkar perfekt. Ångkoka ett par åt gången i ca 15 min, tills de blir lite genomskinliga och blanka.

Servera med en god dippsås eller med soja.

Kommentar om fyllning till dumpling:

Man kan använda receptet nedan för fyllning. Det är dock inte en klassisk dumpling fyllning. Anledningen till att jag använder den är för att den är supergod och för att det är ett smidigt sätt att göra av med överbliven fyllning från kroppkakebaket. Normalt sett innehåller dumplings fint strimlat fläsk som wokats med strimlade grönsaker. Men jag anser att man kan fylla dem med nästan vad som helst så länge det är ordentlig smak på fyllningen. En av mina favoritfyllningar var när jag hade rester av pulled pork som jag stoppade i knytena. Super gott! Man kan även göra dem helt vegetariska om man ersätter mjölken med vatten i degen och kör på någon god grönsaksblandning som fyllning.

Fyllning till kroppkakor

200g saltat bogfläsk
1 rödlök
matolja
nymalen kryddpeppar
salt

Hacka fläsket och löken i SMÅ bitar, millimeter storlek nästan.

Hetta upp matoljan i en stor stekpanna eller stekgryta och fräs löken och fläsket. All vätska ska vara reducerad innan det är klart.

Smaka av med salt och peppar, tänk på att köttet är salt så var försiktig när du saltar.

Låt fyllningen svalna.

Sådär, där har ni mina recept på lyckade kroppkakor och dumplings. Men jag tänker ge er ett sista tips på vägen. Om, och jag säger om, ni har kokat kroppkakor och fått några över (vilket är en omöjlighet för de försvinner liksom bara ner av sig själva) så ställ in dem i kylen. Nästa dag delar man dem på mitten och steker dem med snittytan ner på medelvärme tills de blivit genomvarma. Ack så gott…

Kommentera

