Ingen anonymitet?

Som mina läsare vet så är det inte ofta jag ger mig in på politik här på bloggen. Men ibland händer det något som får till och med mig att släppa in politiken här bland allt annat. Denna gången är det dubbelt befogat då ämnet är bloggande.

Miljöpartiet tycker att något borde göras mot näthat och nätmobbning. BRA! Jag tror de flesta av oss som bloggar kan ställa oss bakom att vi vill ha en trevlig och accepterande stämning på våra bloggar. Men MP anser att ett av de stora problemen med näthat och hets inom bloggvärlden är att det inte finns juridiskt ansvarig personer. Därför föreslår de nu att alla bloggar ska registrera en ”huvudperson” som är juridiskt ansvarig för allt som skrivs på bloggen.

Vid första tanken är idén inte helt dum. Men sedan kommer det ena efter det andra bakslaget.

För det första, ska jag hållas ansvarig för vad en av mina läsare skriver i kommentarsfältet? Jag har, tacka gudarna, inte varit med om en otrevlig kommentar under mina år som bloggare och absolut inget i stil med näthat eller mobbning. Naturligtvis skulle jag ta bort sådana kommentarer så fort jag upptäckte dem.

Men låt oss säga att jag reser bort i två veckor och låt oss inse fakta, hur mycket jag än gillar min blogg så om jag är i Egypten två veckor så kommer min prioritering inte vara att kolla hur det går… Säg därför att, med lite förberedelser och lite annat när man kommer hem, så kollar jag inte in hur det står till på min blogg på tre veckor. Råkar det då ha dimpt ner en kommentar som anses vara näthat eller liknande andra dagen på min resa så kan den ha legat uppe på bloggen i nästan en månad. Ska jag hållas ansvarig för det?

Nu har jag et system som kräver att jag godkänner nya kommentarer, men gamla trogna läsare som brukar lämna kommentarer behöver inte godkännas. Tänk om en av dessa helt plötsligt anser att det är tid att lägga ut något i den vägen? (Nu tror jag inte det, men man vet ju aldrig 😉 )

Den andra, och förmodligen den största, negativa konsekvensen blir att möjligheten att blogga anonymt försvinner. För mig privat gör det varken till eller från. De flesta bland mina vänner och min familj vet om min blogg och är inne och läser här lite då och då (hej på er!).

Men det finns ett behov av att kunna vara anonym. En person inom HBTQ-rörelsen (homosexuella, transvestiter, bisexuella, queer och så vidare och så vidare) som ännu inte är öppna med sin läggning kan idag tala ut om sitt liv och sina funderingar på sin blogg utan att oroa sig över att tant Agda ska hitta den.

En papperslös flykting kan skriva om sin vardag utan att känna att den utelämnar sig helt.

Någon med psykisk ohälsa kan vara helt öppen och ärlig om sina tankar, problem och känslor utan att oroa sig över att bli dömd när de söker jobb eller liknande.

Till och med inom min lilla del av bloggvärlden finns behovet av anonymitet. Det finns personer inom wicca, nyhedendomen och andra liknande kretsar som inte vågar vara öppna med sin tro och sin livsstil. Det kan vara en oas för en sådan person att kunna blogga, att dela med sig av sina tankar och erfarenheter och kunna upprätta ett nätverk med andra likasinnade bloggare.

Så ska alla dessa personer tvingas tillbaka in i mörkret? Nej det tycker ju inte MP heller. De föreslår att personer som har ett genuint behov av att blogga anonymt skaffar en frontfigur eller att de ber att få skriva på någon annans blogg.

Ja hej då till yttrandefrihet på lika grund för alla…

Det skulle innebära att för att Sanna 20 år som tror att hon är lesbisk och vill blogga om sina tankar ska försöka hitta någon som tar på sig det lagliga ansvaret för hennes blogg. Eller att Abraham 25 år som vill skriva av sig om sin svåra barndom ska fråga runt på andra bloggar om han kan få vara med på ett hörn.

Om ingen hjälper dessa personer vad händer då? Ska de inte få göra sina åsikter hörda för att någon annan beslutar att de inte duger? Det innebär att jag har en större rättighet att säga vad jag tycker än de har, bara baserat på att jag har vänner och familj som kan acceptera den jag har valt att vara.

Ännu värre, det kommer naturligtvis finnas personer som utnyttjar det här genom att ta betalt för att agera ”frontfigur”. Så då kan du få vara anonym, så länge du kan betala för det.

Jag måste erkänna att det här gör mig upprörd ända ner i djupet av min själ. Dels därför att den här bloggen har betytt så mycket för mig, att jag har haft chansen att ventiler, grunna och skaffa kontakter. Jag vet att om jag inte hade haft sådana super vänner och familj så hade jag själv varit i situationen att jag ville vara anonym, det innebär att den här bloggen kanske skulle ha upphört att existera om förslaget går igenom. Tanken är svindlande för mig.

Men också för att jag är medveten om vilken oerhörd gåva bloggandet är. Det är ett enkelt sätt för alla att göra sin röst hörd, det är yttrandefrihet i en av sina vackraste former. Det är sann jämlikhet att oavsett vem du är, var du bor eller vilka dina åsikter är så kan du skapa en blogg och uttrycka dem. Det finns ingen redaktion, ingen bakomliggande utgivare som kan ha dolda intentioner. Jag skriver det jag vill på min blogg så länge jag följer Sveriges lagar. Är det inte en underbar form av yttrande frihet?

Bryter jag mot de lagar som finns så kan polisen hitta mig utan att jag behöver skriva på ett papper som säger vem jag är. Sann anonymitet är väldigt svårt att uppnå på internet.

Jag tycker också att det är viktigt att vi bloggare faktiskt tar oss tid att uppmärksamma dessa frågor och att vi låter våra politiker veta vad vi tänker om det. I denna frågan vaknade jag verkligen till liv och skrev dels ett mail till MP, skapade diskussion på ett blogg forum och nu skriver jag det här. Därför att jag vill inte sitta tyst så att MP kanske tror att jag tycker det är okej. Nej jag tänker protestera och låta dem veta att jag inte tycker det är det minsta okej på någon punkt!

Några länkar om ämnet:

Direktlänk till MPs förslag – Stoppa näthetsen

Debatt mellan MP och PP i P1

Anna Troberg (partiledare i PP) bloggar om förslaget: Miljöpartiet vill tvinga bloggare att registrera sig

One comment on “Ingen anonymitet?

  1. Drömväverskan skriver:

    Kloka tankar. Att tvinga varje blog att ha som en ansvarig utgivare är att börja i helt fel ände även om tanken ju var god. Precis som du säger så är det svårt att vara helt “ospårbar” på nätet. De flesta är inte alls så anonyma som de tror. Grejen med näthat är att dels ligger ribban för vad som faktiskt är olagligt att skriva ganska högt. Det är så det är i en demokrati. Där får man säga väldigt mycket. Man kan bli provocerad, känna sig mobbad och kränkt utan att det som skrivits i själva verket stridit mot lagen och är det på rätt sida lagen så kan man ju inte kräva att polisen ska lägga resurser på att göra något åt det. Men att det är lagligt betyder inte att det är ok att skriva sådana saker och det verkar det vara många som inte fattar. Det verkar som om det där med vanligt hyfs blir mer och mer ovanligt.
    De riktiga problemen när det gäller näthatet är ju för det första att polisen inte alltid verkar ta det på allvar när det faktiskt rör sig om lagöverträdelser och att de kanske helt enkelt inte har tillräckligt med resurser för att spåra upp näthatare. Det är som sagt möjligt, men det kräver ju att någon gör jobbet och då kostar det pengar.
    För det andra, och det är det största problemet tycker jag, är att näthat ett symptom på samhällsklimatet i allmänhet och att det är många som inte har respekt för andra människor. Näthatare tycker att det är helt ok att hota och kränka andra människor som inte är som dem. Det är ju där problemet ligger, denna intolerans, denna uppfattning att det är ens rättighet att kunna häva ur sig precis vad som helst till en annan människa. Att alla människor inte är lika mycket värda. Att vissa förtjänar förföljelser, hot och kränkningar. Eller att det är något man får tåla om man sticker ut näsan och att det därför är helt ok att utsätta somliga för det.
    Det är ett riktigt och ett växande samhällsproblem verkar det som och det är inte begränsat till internet. Det händer varje dag irl också och att hindra bloggare från att vara anonyma kommer inte ändra på det.

Kommentera

