Äntligen en garn och pyssel hylla

I år har jag velat få lite bättre ordning på mina garn och pysselsaker. Men så ska man ju komma på en bra lösning. Tidigare har garnen fått ligga i påsar i en gammal klädkorg. Inte bästa sättet om man vill ha lite översikt över vad man har och det blir lätt att man köper mer fast man redan har.

Men så i somras så renoverade jag övervåningen och fick då ett skapar rum där jag kan ha allt från spinnrocken till syskåpet. Så då var det dags att ta tag i projektet på allvar.

Jag hade tur, för ett besök på IKEA hittade jag på fyndavdelningen Gnedbyhyllor för 25 kr/st. De är gjorda för cd/dvd förvaring. gnedbyDet finns dock inte en chans att jag skulle få in en sådan stående på övervåningen (som på högsta stället har en svindlande takhöjd på 180 cm). Men med fyrkantsvirke och en skvätt färg tillverkades fyra ben och så staplades de på varandra och fästes samman med skruv och sedan i väggen.

SG1L4359

Sedan använde jag hyllorna som skiljeväggar, de klistrades fast med trälim för att bli tillräckligt stabila. Där efter var det bara att fylla med vad man nu hade.

SG1L4421

Förutom garn finns det lite annat pyssel som pärlor, det finns även en hel del foton som inspirerar mig.

SG1L4423

I den blå lådan är det fullt av spets, det är spets som jag har virkat, min mamma och mormor och farmor har virkat. Nu ska jag bara klura ut vad jag ska använda all spetts till. Funderar på att sy lakan. Den lilla träasken under har min mammas morfar gjort, i den ligger min mammas mormors virknål som han också har gjort. Guldlådan som skymtar till höger är en gammal burk för cigaretter i den finns trådrullar, ovanpå ligger en liten plåtask för magnycyl som innehåller gamla knappnålar med metallhuvud.

SG1L4422

Här ser vi lite av alla mina mormorsrutor. Älskar att virka dem när jag behöver något att göra men inte vet vad. Nu har jag inte en aning om vad det ska bli av dem, men det upptäcker jag. Den mörka träasken kommer från amerika och tillhörde min farmors moster som emigrerade och sedan kom tillbaka när hon blivit änka. Den är full a bijouterier från damen i fråga. Bakom finns en gammal papperspåse full av ryanålar, perfekta när man ska fästa ändar på stickade och virkade saker.

Så även om lite av garnet inte fick plats så blev jag väldigt, väldigt nöjd med min hylla. Kanske blir det en till lika dan bredvid i framtiden om jag springer på billiga hyllor igen🙂