Bra kattmat – en serie del 2 ”Sorter”

Dags för del två i serien om bra kattmat. Förra gången pratade vi lite grundläggande kattanatomi, varför katten ska äta kött. I detta inlägg kommer jag att gå igenom olika sorters kattmat.

Jag väljer att dela in kattmat i tre olika sorter: Torrfoder, Blötfoder och BARF.

Torrfoder är ett foder där man (precis som det låter) har tagit bort den mesta vätskan och sedan format det i små pellets som man köper i säckar. Troligen det vanligaste fodret våra katter får idag och det finns hundratals olika sorter på marknaden.

Blötfoder är ett foder som tillretts genom någon forma av värmebehandling och finns att köpa i burkar, tetror och påsar, med sås eller utan. Även detta är ett relativt vanligt foder men då mer som ett tillägg till torrfodret.

BARF står för Biologisk Anpassad Rå Föda och består av (när det gäller katter) rått kött och inälvor, ibland med rått ägg. Det finns olika skolor på om man gör röror av maten eller ger den i större bitar, om man ger lite av allt i samma måltid eller ger lite olika saker under veckan. Här räknar jag även in andra varianter av rå föda, det kan finnas små skillnader i filosofi och utfodringssätt. Men för enkelhetens skull hamnar de alla under samma rubrik. Ganska ovanlig utfrodringsmetod även om de flesta kattägare ger sin katt en liten ”gobit” av köttfärsen eller liknande.

Vilken av metoderna är bäst? För mig är det en trappa. Torrfodren är helt klart sämst, katter borde inte äta torrfoder enligt mig, naturligt vis finns det bättre och sämre torrfoder (vi kommer till det i nästa del). De sämsta sorterna är att jämställa med att som människa leva på godis, prinsesstårta och läsk hela livet. Där efter kommer blötmaten. Den sämsta blötmaten är bättre än det bästa torrfodret. Så valet blötmat vs torrfoder ska man alltid välja blötmat. Klart bäst är BARF, det går inte att komma ifrån att för kattens hälsa så är det överlägset bäst.

Varför graderar jag dem så? Torrfoder har inte mycket som talar för sig. Ofta är de fulla av sädesslag eller rotfrukter eftersom stärkelsen behövs för att hålla ihop fodret. Det finns dessutom nästan ingen vätska i fodret och som ni minns från förra avsnittet så innebär det risker för katten som inte balanserar upp vätskeintaget själv. Dessutom så är det bland torrfodren man hittar de lägsta mängderna kött i fodret (så lågt som 8-10%), men mer om det i nästa avsnitt.

Blötfodret är bättre helt enkelt för att det är blött, vatten brist är inte ett problem. Kötthalten brukar vara högre, även i de sorterna av sämre kvalité. Däremot så är maten värmebehandlad vilket gör att vissa näringsämnen försvinner, eller minskar, och konsistensen är alldeles för mjuk för att göra någon nytta för tänderna.

BARF bygger på att försöka återskapa kattens naturliga diet. Den innehåller därför det katten behöver i ett format som katten kan tillgodose sig. Det finns inga vegetabilier, gott om kött och inälvor, mycket vatten i kosten, bra för tänderna då både kött och ben ger det motstånd som krävs. Nackdelen är ju att det är krångligare och man behöver mer kunskap.

Så hur gör jag då. Jag har ju problemet (?) att mina två katter är jourhemskatter. Det vill säga att de bor bara här tills de hittat ett permanent hem. Därför kan jag inte bestämma helt själv hur jag ska utfodra dem utan det gör jag i samarbete med kattorganiskationen. Eftersom jag inte vet hur nästa hem vill utfodra dem så måste jag se till att de är vana att äta det mesta. Därför erbjuds alla tre kategorier här hemma. Jag spenderade ett antal timmar på att leta reda på ett av de bästa torrfodren (enligt mig). Det får de en skopa av varje dag i två skålar som får stå framme. Sedan varierar vi oss, vissa dagar får de blötmat och vissa dagar får de BARF. Sultan föredrar BARF och älskar kycklingvingar medan Köttbullen föredrar blötmat, allra helst den med sås. Torrfodret äter de bara när de vet att det inte finns någon chans att få mer annan mat, en sista utväg. Hade jag fått bestämma helt själv hade vi skippat torrfodret och kört bara på blötmat och BARF. Varför inte bara BARF om det nu är så bra? Därför att jag är en lat människa som tycker det är smidigt att ibland kunna köpa färdig mat…

I nästa avsnitt tänkte jag berätta lite om hur man hittar de bättre sorterna bland torrfoder och blötmat. Det behöver inte vara så krångligt som man tror.

Kommentera

