Bra kattmat – en serie del 4 ”BARF”

Oj, redan framme i del fyra på min serie om bra kattmat. Idag har turen kommit till BARF, denna skrämmande och mytiska ritual som skrämmer vettet ur de kattmänniskor som fortfarande har något vett kvar att bli av med😉. Nej, barf är inget att vara rädd för och det är det som jag hoppas att jag kan visa er med följande inlägg.

BARF står för Biologisk Anpassad Rå Föda och det är inget unikt för katter. Idag kan man barfa allt från fiskar till hundar. Termen står för att man ger djuren rå föda som är anpassad till hur deras förfäder åt. Så barf för hund ser inte likadan ut som barf för katt eftersom de har helt olika näringsbehov.

För katter så består barf till största delen av kött, inälvor och ben. Dessa tre grundstenar innehåller allt som katten behöver. Det är kattmat som katten mår bra av att äta och som kommer naturligt för dem. Däremot är det lite jobbigare för husse och matte som faktiskt måste sätta sig in i vad deras katt behöver och sedan försöka att sätta ihop allt. För det är inte bara att slänga ner en fläskkotlett och lite kycklinglever och tro att jobbet är klart. Nej det gäller att balansera kattmaten så att man får rätt mängd av allt.

Det finns ett par saker man bör veta om man funderar på att börja med BARF. För det första: läs på, det finns idag oändligt mycket information om BARF för katter på nätet. Min topp sidor är: BarfMyCat (på svenska), Feline nutrition (på engelska) och BARF i fokus (på svenska). Det andra är att för mycket av något gott kan göra skada. Ge aldrig mer än 6% av den totala matmängden i lever. Man kan överdosera lever och det kan ge förgiftning, samtidigt är lever en viktig ingrediens som man inte ska utesluta. Men så länge man håller sig runt 5-6% lever av den totala mängden mat så behöver man inte vara orolig. Sista saken är att ge inte upp. En del katter har svårt för att lära sig äta stora bitar kött, så börja med små och öka, vissa katter fattar inte alls varför man ska tugga på hela ben, ersätt hela ben med benmjöl. Det gäller att ha tålamod och hitta rätt för just din katt, men förvänta dig inte att din katt ska bli galet förälskad i BARF från första stund, vissa katter är svår övertalade (som om jag behövde berätta det för en kattägare😉 ).

Jag har ett standard recept som jag alltid utgår ifrån när jag gör barf. Det är lätt att komma ihåg och lätt att utföra:

5% lever

10% ben

15% hjärta

5% övrigt

65% muskelkött

Så för att ge ett exempel. Senast jag gjorde en omgång barf hade jag:

375 g fläsklever

1,5 kg kycklingvingar (750 g kött (muskelkött) 750g ben)

1 kg fläskhjärta

8 äggulor

3 kg fläskkött (muskelkött)

1 kg fläsklunga (muskelkött)

Det blev i procent:  Lever 5,2% Ben 10.6 % Hjärta 14% Övrigt 2,8% Muskelkött 66,9%

Som ni ser så är det lite lågt i hjärta och övrigt, men eftersom jag inte ger BARF hela tiden och eftersom jag gör olika kombinationer så jämnar det ut sig i längden.

Det gäller att anpassa sig lite efter vad man får tag i för produkter och vad som är bra pris på. I och med att jag åker till en slaktare och får en halv gris så brukar jag säga till om att jag vill ha lever, lungor och hjärta. Eftersom det nästan inte är någon annan som vill ha dessa saker så får jag dem ”med på köpet” och betalar inget extra för dem. Gratis mat till katterna med andra ord. Sedan gillar jag att använda kysklingvingar, de är lagom för en katt att gnaga på som de är. De består till 50% av ben så det är lätt att räkna ut vikten. Har man en katt som inte tuggar sönder ben så släng i benmjöl i stället. Använd det köttet du har tillgång till, passa på att köpa när det är utförsäljning på ica. Katter kan äta allt kött, får, nöt, fläsk ja vad som. Så länge det är rått så slinker det ner.

Hur gör man då när man samlat ihop det man vill ha i maten? Det beror lite på. Vissa gör röror, det vill säga de slänger ner allt i en kvarn och blandar samma det till en gegamoja och portionerar ut det. Det är lätt eftersom det är smidigt,katten får i sig allt den behöver varje gång den får mat. Men då tar man bort tuggmotståndet och de positiva egenskaper som ben och helt kött har på tänderna. Därför gör jag så här: lever, äggulor, lungor och hälften av fläskköttet åker ner i assistenten och körs till en gegamoja, hjärta och resten av fläskköttet skärs i bitar ca 2 cm stora och kycklingvingarna får vara som de är. Min katter får mat tre gånger om dagen (morgon, middag och kväll) så de dagar de får BARF så får de röran på morgonen, kycklingvingarna till middag och bitarna på kvällen. Funkar utmärkt här eftersom de äter både ben och större bitar kött.

Men det gäller att anpassa efter sina egna katter. Använder man benmjöl så häll det i röran och försök att få dem att tugga på större bitar kött. Gillar katterna inte stora bitar kött så skär den delen av köttet i små bitar och blanda med röran så det blir lite småbitar bland det mixade. Prova att öka storleken på bitarna allt efter som. Har man en rejäl köttkvarn kan man mala benen tillsammans med köttet. Alla sätt är bra…

Så hur mycket ska katten ha? Ja det går inte att bara ösa på. Men en bra tumregel är att katten ska ha ca 2-5% av kroppsvikten per dag. Så Sultan här hemma som väger 6.8 kg vid sista invägningen får ca 250 g BARF/dag medan Köttbullen väger in på 5.7kg (eller där omkring, han sitter inte still i famnen när man ska väga) och får därför ca 200 g/dag. Jag väger upp barfen i plastpåsar innan jag fryser den och skriver K eller S på påsen så slipper jag tänka på det när de ska ha mat.

Jag kan ärligt säga att jag är lite för lat för att BARFa på heltid. Men jag måste säga att det är en glädje att göra det på deltid för katterna älskar det verkligen och jag lovar att man ser skillnad på päls, hull och avföring. Så jag skulle glatt säga till alla kattägare att prova och gör en omgång barf och ge katten någon gång i veckan till en början. Det är beroendeframkallande…

Det var avsnittet om barf. Mycket text, jag ber om ursäkt. Nästa gång, den sista delen, tänkte jag ägna åt myter. Man hör de mest underliga påståendena om kattmat så jag tänkte ta och se om vi inte kan reda ut dem en i sänder. Som alltid får ni gärna lämna en kommentar om ni har frågor eller funderingar.

Kommentera

