Wicca, hedendom och BDSM

Här om dagen sa en bekant till mig att hon hade något att berätta och att hon var lite nervös för det. Det gjorde mig nervös men väldigt nyfiken. Vi känner inte varandra jätte bra, vi fick kontakt på ett forum för hedningar och eftersom vi bor nära varandra och både hon och hennes sambo är praktiserande wiccaner så vi har fått bra kontakt och pratat en hel del på sista tiden. Så nu ville hon berätta något och det lät allvarligt.

Det visade sig att hon och hennes sambo lever i vad hon kallade ett 24/7 bdsm förhållande där hon är undergiven och han dominant. Jag ska vara ärlig och erkänna att jag bara hade en vag aning om vad detta innebar. Men nyfiken som man är så var jag ju tvungen att fråga 101 frågor. I korthet innebär det att de lever i sina ”karaktärer” (eller vad kallar man det?) som dominant och undergiven hela tiden, det är inget de bara använder i speciella situationer.

Det var riktigt intressant att lyssna på får jag säga, det är en helt ny värld för mig. Men så var jag tvungen att fråga varför hon var nervös för att berätta för mig. Jag trodde det berodde på att hon uppfattat mig som pryd eller liknande. Men det visade sig att när de tidigare varit öppna med sitt förhållande till andra wiccaner eller nyhedningar så har de fått höra en hel del otrevligheter. Allt från att deras förhållande är onaturligt till att de inte borde kalla sig wiccaner för att det går emot allt vad wicca står för.

Jag sa att för mig så fick de göra vad de ville i sitt förhållande. Rent spontant såg jag inget fel i det som två vuxna människor gör när alla är villiga. Men naturligtvis så väckte det tankar om det här och efter vi slutat prata så funderade jag över saken i ett par dagar och det här är min syn på det.

Jag ser inga problem med att man som wiccan utövar bdsm av olika slag. Som jag förstår det så verkar de flesta som protesterar hänga upp sig på att grundtanken bakom wicca är det dualistiska, jämlikheten mellan manligt och kvinnligt i det gudomliga. Men även om det är sant så är faktum att som wiccan dyrkar man även de olika aspekterna av gudarna. Man dyrkar inte bara gudinnan utan man firar henne som jungfru, moder och kärring och allt där emellan. Det samma gäller guden, han är barnet, jägaren, döden och mycket mer.

Ser man på ett D/u förhållande i det ljuset så ser man att det inte alls strider mot wiccas grundkoncept, det är bara det att man väljer att framhäva olika aspekter av det gudomliga i sig själv. Jag tror inte heller att sättet vi lever våra liv påverkar hur eller om vi kan hedra gudarna. Jag har inga barn men ändå har jag inga problem med att vända mig till gudinnan bara för att en av hennes aspekter är modern.

sedan har vi det här med att kvinnor borde vara starka och självständiga. Vem säger att man som kvinna måste vara något sådant? Jag, som kvinna, sätter mig emot att någon ska berätta för mig hur jag borde vara. Det gäller så väl de som berättar att jag ska vara snäll, rar och stå vid spisen och föda barn som de som säger att jag ska vara stark, självständig och jobba 45 timmar i veckan. Jag bestämmer vem jag är och hur jag vill leva mitt liv och jag ger andra samma frihet.

Vi är alla stöpta ur olika formar, ingen av oss är den samma som någon annan. För mig så är det grundstenen i alla nyhedendom. Vi får inte glömma den genomgående sanningen ”Gör som du vill så länge du inte skadar någon”. Så varför vara dömande mot någon som helt enkelt inte delar din livssyn eller din syn på ett bra förhållande. Deras livsval gör dem knappast till sämre wiccaner än du. Att tro att man kan veta hur en annan människas förhållande till gudarna ser ut är att ge sig själv övermänskliga förmågor.

One comment on “Wicca, hedendom och BDSM

  1. Marita skriver:

    Verkligen ett intressant inlägg och jag håller med dig, var och en får leva som den vill så länge ingen tar skada. Nu kallar jag mig inte wiccan utan bara hedning rätt och slätt, men med mycket gemensamt med wicca och för mig personligen strider det mot min tro att vara antingen undergiven någon annan eller dominera någon annan. Men om detta paret du berättar om tycker det känns rätt för dem och harmonierar med deras tro så är det precis som det ska vara. Och som du säger…det är ju egentligen bara ett annat sätt att fokusera på gudarnas aspekter.

Kommentera

