Jag vill inte ha ett tält

Jag tänker börja det här inlägget med att citera Lillian Bustle:

”I am fat. I happen to use this word as a self-descriptor. And I don’t say it to put myself down. And I certainly don’t say it in hopes someone will say, ‘Oh no, your not fat’. No one says to a tall person, ‘You’re not tall’. Because tall is not a dirty word. We are programed to tell each other we’re not fat, because to many fat is the worst thing you can be. Society has turned fat in to a synonym for ugly. But fat just means fat. I’m 5-ft-3 so I call myself short. I’m married so I call myself wife. I weigh 240 pounds so I call myself fat. And I am beautiful so I call myself beautiful. I’m all those things at once”

Jag väger mer än jag borde enligt normen i vårt samhälle vilket många tycker är fel. Jag tillhör dessutom de som inte mår dåligt av att se ut som jag gör, vilket är ännu värre. Jag gillar mig själv, jag gillar mitt liv och ja jag är nöjd i allmänhet.

Om man bortser från alla ”hjälpsamma” människor som ska försöka berätta för mig att allt blir så mycket bättre om jag går ner 20 kg så är det mest irriterande med att tillhöra gruppen överviktiga helt klart kläder. I vanliga fall så brukar jag hålla mig till ett par välkända sidor som har snyggt plus-mode eller helt enkelt sy själv. Men nu ska två av mina bästa vänner gifta sig (inte samtidigt utan var för sig) och då vore det ju trevligt att kunna gå ut på stan och shoppa lite.

Jag glömde bort mina erfarenheter och gav mig ut på stan och hittade; tält…. Oformliga klänningar med massor av tyg som inte gav någon form åt kroppen. Jag lovar, jag ser inte bättre ut om man slänger en bal med tyg över mig. Tvärt om så är det mycket snyggare med former på rätt ställen. Varför måste jag dölja hela mig bara för att jag inte passar in i vad samhället anser vara snyggt?

Jag köper att vissa överviktiga vill dölja sin kropp och det är upp till dem. Det jag efterlyser är variation. jag vill kunna gå in på plus-avdelningen och se både tält och något mer figursytt. Inte går man in på den ”vanliga” avdelningen och bara ser kroppsstumpor. Nej där finns det tajta och löst sittande kläder och en hel del där emellan.

Helst av allt skulle jag vilja slippa plus-avdelningar helt och hållet. Varför inte se till att ta in större storlekar på det generella sortimentet istället? Jag har inga större problem med att gå till plus-avdelningen, jag mår inte dåligt av att folk vet att jag har en storlek 46/48 och till och med 50/52 i vissa märken. Men man kan se hur folk nästan smyger dit. Deras kroppsspråk visar att de helst hade velat klä sig i slokhatt, glasögon, falsk mustasch och trenchcoat för att inte bli igenkända. Som samhälle säger vi att vi inte ska diskriminera grupper av människor. Ändå ska man som överviktig ha en egen avdelning i klädaffären.

Jag ger inte upp, istället väljer jag att återgå till de normala sidorna på nätet där jag vet att jag kan hitta snygga kläder som passar mig och sitter bra (så som ASOS, Junarose och Evans). Konstigt nog är det lättare att hitta snygga kläder i England än det är i Sverige så 90% av de snyggare kläderna (nu talar vi blusar, kjolar, klänningar, snygga långbyxor osv) köper jag via engelska hemsidor. Vilket är synd eftersom jag hellre hade stöttat svenska företag. Men i den här frågan går jag faktiskt dit de snyggaste kläderna med bra kvalité finns.

One comment on “Jag vill inte ha ett tält

  1. […] ett tag sedan tog jag upp en del av problematiken med att vara överviktig (Jag vill inte ha ett tält). Faktum är att jag sällan upplever mitt liv som sämre för att jag väger mer än vad […]

Kommentera

