Vett och nätikett

Idag tänkte jag att vi skulle prata lite om just vett och nätikett. För er som inte har hört uttrycket nätikett förut så är det helt enkelt etikett för nätet, eller hur man beter sig som en hyfsad person när man sitter framför datorn.

Jag måste säga att trotts den heta debatten som varit i medier om trakasserier inom spelvärlden så får jag säga att jag trotts en hel del spelande i olika spel och medlemskap i flera spelforum av olika slag så har jag varit förskonad från allvarliga trakasserier. Visst förekommer det att någon spelare försöker spela stor och tuff, oftast har man känslan av att det rör sig om en 13-årig kille som vill känna sig stor och tuff. Men om man säger ifrån och visar att man tycker det hela är mer löjligt än något så brukar de ge sig och tycka det hela är tråkigt. Jag förnekar dock inte att trakasserier (och då främst av kvinnliga gamers) förekommer. Jag har bara haft turen att själv inte råkat ut för det.

Därför blev jag förvånad när jag gav mig ut i internetdejtats värld. Jag blev rent av chockad av vad som anses som okej beteende. Antalet meddelande som dyker upp och som bara innehåller ett naket könsorgan är fascinerande högt.

Jag vet inte riktigt vad meningen med dessa meddelande är. Ska jag betygsätta bilden? Ska jag bli imponerad, för i ärlighetens namn så är det oftast inte mycket att bli imponerad över? Eller vad vill dessa män uppnå? Ett hett tips, som gäller de flesta tjejer; vi blir inte alls imponerade av sådana bilder och vi kommer inte kasta oss på datorn och skriva ett meddelande och tigga och be om att vi ska få ha sex med er.

Ett annat fenomen är att en man skickar ett meddelande och jag beslutar, av någon anledning, att jag inte är intresserad och berättar detta. Då ska jag acceptera att bli kallad för diverse otrevligheter och sedan försöker de tjata sig till att jag visst ska fortsätta prata med dem. Helt ärligt, vill man verkligen behöva tjata sig till ett intresse? Hur ser man att ett sådant förhållande ska se ut?

Min egen åsikt av nätikett är helt enkelt att jag gör/skriver inget på nätet (till en annan person) som jag inte skulle säga/göra i verkligheten. Det är en väldigt bra tumregel som faktiskt skulle göra allas internetupplevelse mycket trevligare. Du är ute och går med hunden, ser en tjej du tycker verkar trevlig och vill prata med. Är din första instinkt att gå fram till henne och dra ner byxorna och visa ditt paket? Inte? Så varför skicka en nakenbild till samma tjej bara för att det görs över internet? Nej, nej min vän. Tillhör du den lilla skara med män som tycker det är helt okej att presentera sig genom att visa snoppen när man träffar en främmande person så råder jag till att söka hjälp.

Men i ärlighetens namn, är det inte vanligt folkvett att behandla folk på ett trevligt och hövligt sätt oavsett om man träffas irl eller över nätet.

Oavsett var det inträffar så ska man aldrig, och jag upprepar; aldrig, acceptera kränkande eller obehagligt bemötande. Händer det i irl så säg ifrån, händer det på nätet så säg ifrån och kontakta sajtvärden eller liknande om det fortsätter. Låt ingen ge dig dåligt samvete för att du säger nej eller för att du inte vill. Du har alltid, alltid, alltid rätt att göra det som känns rätt för dig. Du behöver inte prata med någon bara för att vara snäll, eller för att inte såra den andres känslor eller för att de försöker trakassera dig till att fortsätta.

Så för att sammanfatta: Gör inget på nätet som du inte skulle göra irl så blir alla lite nöjdare och gladare (i alla fall jag).

Kommentera

