Granen är borta

Jag har ju pratat lite av och till om att jag har haft en hel del träd som skuggar tomten. Lite då och då har jag funderat på att ta ner allihop men i ärlighetens namn så skulle det se väldigt kalt ut. Men granen som har stått i ett hörn i trädgården har alltid varit ett riktigt hatobjekt ända sedan jag flyttade hit.20150727_155939Helt ärligt vet jag inte alls hur de som planterade den tänkte. Den står så att den skymmer en femtedel av den yttre trädgården så man glömmer bort att trädgården faktiskt fortsätter bakom granen. Den är inte heller direkt snygg, grenarna sitter ojämt och ser lite ruffiga ut.

Bakom den första granen i slänten stod en till gran som inte heller den var min favorit. Den stal en hel del ljus och den dolde en stor del av den fina stenmuren som finns i den delen av trädgården.

20150727_160042Så en dag vid postlådorna så pratade jag och en granne om det. Han förstod precis vad jag menade och sa att de inte alls skulle vara svåra att ta ner. Men jag har ju varken motorsåg eller kunskap om att fälla träd så det fick vara sa jag.

En vecka senare så sitter jag på altanen och njuter av det fina vädret och stickar. Plötsligt kommer grannen och en till granne promenerande ner för vägen. Han frågade om jag fortfarande ville ha ner mina granar. Ja det ville jag ju. Då tar vi dem nu säger han. Jaha ojsan.

Så vi gick ut och tittade på dem, en kvart senare var de fällda, avgrenade och sågade i mindre delar. Eftersom det gick så fort frågade de om det var några andra träd jag ville ta ner. Så de fick ta ner tre mindre träd som stod och knödde på de andra och en björk som såg betänkligt sned ut. Allt som allt tog det en tre kvart. Jag fick inte ge dem något betalt och inte ens något kallt att dricka ville de ha (det här var precis i slutet av värmeböljan). Så helt plötsligt hade jag det här att ta hand om.

20150820_181853Men det har blivit så enormt bra, jag är toppennöjd. Det känns som min trädgård har blivit både större och ljusare. Jag har redan en hel del planer för den ”nya” utrymmet. Jag bad dem spara en bra bit av stubben av granen, tanken är att göra en rabatt runt om och ställa något snyggt (en gudinnestaty?) på stubben.

20150820_181953Vad det fanns väldigt gott om på granen var kottar. Massor, massor av kottar. De flesta har jag nu samlat in och kan använda i botten av krukor, som fyllnadsmaterial och de luktar enormt gott om man kastar in en i kakelugnen eller köksspisen när man har tänt där.

20150820_181907Jag har även samlat in en hel del koda, det är bra till salvor och annat småpyssel. Nu har jag slitit med riset och virket så att gräsmattan återigen är synlig, riset ligger på rishögen och virket ligger i en liten fin hög i andra delen av trädgården. Jag har ingen möjlighet att låta virket torka och sedan använda till ved. Så min vedsnubbe får virket när han kommer med årets vedlast.

Jag ska se om jag inte kan ta lite bilder på hur det blev när allt ris kom bort. Nu ska jag bara fundera ut vad jag ska ha på min stubbe.

Kommentera

