Det här med kräm

Jag älskar kräm, ja man ska ju vara ärlig så jag kan ju säga att jag älskar det mesta som är sött och består av frukt och bär. Men kräm är speciellt på många sätt. Dels för att det är så barnsligt enkelt, dels för att det är så enormt gott och dels för att det faktiskt är väldigt nyttigt.

Spottkräm med mjölkMan kan göra kräm av det mesta i frukt och bärväg. Så när bärsäsongen börjar på försommaren så börjar min krämsäsong, sedan håller den på långt in på vintern. Våren är förmodligen den årstiden då jag äter minst kräm. Det varierar dock ganska kraftigt vad för kräm jag äter. Det börjar med jordgubbskräm, fortsätter vidare till krusbärskräm och spottkräm (körsbär) och sedan plommon och äpple och päronkräm. På vintern så älskar jag torkad fruktkräm, eller om man gör den lite tunnare så blir det fruktsoppa. Det är ultimat att hälla på en termos och ta med ut i vinterkylan.

Nu tänkte jag dela med mig av min ultimata krämrecept, det funkar lika bra på alla frukter och bär. Det enda som ändras är koktiden.

Du behöver:

Frukt eller bär av önskad sort och mängd.
Vatten
Socker eller annat sötningsmedel
Potatismjöl
Mjölk och kanske knäckebröd till serveringen.

Börja med att rensa, skala och dela frukten eller bären i lagom stora bitar. Vad som är lagom stora bitar är upp till dig. Lägg det i en tjockbottnad kastrull och häll på vatten så att det precis täcker frukten/bären.

Låt det koka upp. Tillsätt socker efter smak. Låt det koka tills frukten/bären är mjuka och sockret har smällt. Rör om lite då och då.

Häll 3 msk potatismjöl i ett glas och häll på lite kallt vatten. Rör ut potatismjölet med en gaffel så att det blir en klumpfri vätska.

Ta av kastrullen från värmen och häll i lite av potatismjölsredningen i taget medan du rör i krämen. När du är nöjd med tjockleken så häll inte i mer redning. Det är viktigt att man rör hela tiden när man tillsättning redningen annars så sjunker den till botten och du får en geleklump i botten och kräm ovanpå (inte gott, jag har provat…).

Jag låter min kräm svalna lite så att den blir ljummen. Sedan äter jag den med mjölk och ibland med smulat knäckebröd ovanpå.

När jag gör på torkade frukter så köper jag olika torkade frukter (oftast katrinplommon, russin, aprikoser och äpple). Sedan tar jag en stor burk och klipper upp den torkade frukten i lagom stora bitar. Sedan är det bara att ösa upp så mycket man vill ha.

Det var väl lätt?

Något jag verkligen uppskattar med det här är att det är så enkelt att göra en portion, eller 10. Jag hoppas ni andra också kommer att njuta av kräm.

Kommentera

