Frågor om mina recept

Dags för att svara på ett par frågor igen. Jag tycker det är jättekul när det dyker upp frågor i min mail, det visar ju att ni läser och funderar på det jag skriver. Det i sin tur gör det mer givande att skriva mina inlägg eftersom jag vet att i alla fall någon läser det🙂. Ett tag här så har jag fått en hel del frågor om smaksättningen i mina recept och därför tänkte jag ta upp det i ett eget inlägg.

Frågan brukar lyda; Jag vill prova ditt recept om … (valfritt recept infogas här)… men det står att man ska salta/sockra/peppra (eller liknande) efter smak/konsistens. Varför skriver du inte ut exakta mått?

Bra fråga som har ett par olika svar. Jag tänkte faktiskt använda äpplemos och socker som exempel.

Den första, och kanske bästa, anledningen till att jag ibland inte skriver ut exakta mått är helt enkelt för att vi har så olika smak. Jag vill till exempel ha ett syrligt äpplemos. Min kompis däremot använder nästan dubbelt så mycket socker för hon vi ha ett sött äpplemos. Så när jag skriver ut ett recept kan jag bara ge riktlinjer för hur mycket socker du ska använda eftersom jag inte kan avgöra hur du tycker ditt äpplemos blir godast. Det samma gäller till exempel redning i kräm. Vissa vill ha sin kräm väldigt tjock, nästan som gelé, och då behöver man mycket redning. Jag föredrar lite mer simmig kräm så då krävs det mindre redning.

Nästa punkt tänkte jag demonstrera med en bild.

20150912_164955I år har jag gjort tre omgångar med äppelmos. Här ovan ser du en burk från var och en av omgångarna. Ser du skillnaden? Detta är andra orsaken varför man inte rakt över kan säga ett bestämt mått med socker. Nu undrar du säkert hur färgen hänger ihop med sockermängden. Jo anledningen till att äpplemoset har så olika färg är för att jag har använt helt olika äppelsorter. Eftersom jag nästan bara använder äpplen som jag har plockat hos vänner och grannar så varierar det väldigt mycket vilka sorter man kan få tag på. Precis som färgen skiftar så skiftar smaken mellan de olika sorterna. Tänk er ett riktigt grönt granny smith äpple och tänk sedan ett rött royal gala. De smakar inte alls likadant. Vissa sorter är syrligare än andra osv. Så gör man mos på söta äpplen så behövs det mindre socker än om man gör det på syrliga. (Två tips så här vid sidan om: Äpplemoset blir godare ju fler sorter du använder. Vill du ha ett riktigt rosa äpplemos så ska du använda röda sorter som när du delar dem så ser du att den röda skalfärgen ”blöder” ut i det ljusa fruktköttet).

Den tredje och sista anledningen är helt enkelt eftersom det beror på hur mogna/omogna/övermogna frukterna är. Omogna frukter kräver mer socker än mogna/övermogna.

Så det är mina tre anledningar till varför jag sällan ger exakta mått för socker/redning eller annan krydda.

Kommentera

