Naturmedicin, västerländsk läkarkonst och alternativa behandlingar.

För ett par dagar sedan läste jag ett inlägg på hedniskatankar om bedrägerier som bland annat berörde björksav och det som kallas ”fornsed” (Inlägget heter Björksav, Bedrägerier och ”fornsederi” i Tingsrätten för er som är nyfikna). Inlägget fick mig att tänka och efter att ha tagit mig en rejäl funderare så känns det som att jag vill berätta var jag står.

ID-100101587För det första så ja, jag tror på att örter, svampar och annat i naturen kan ha läkande, smärtstillande och andra positiva effekter. Faktum är att jag inte bara tror, jag vet att det är sant. Pilträdet innehåller salicylsyra, en nära släkting till acetylsalicylsyra som vi hittar i bland annat asprin, treo och bamyl. Fingerborgsblommor innehåller digitalis vilket påverkar hjärtat och idag återfinns i flera hjärtmediciner. Flera medicinska studier (bland annat en från Karolinska institutet 2006) som visar att honung har antibakteriella egenskaper.

Men, och detta är ett stort MEN, naturmedicin ska aldrig ,låt mig upprepa det; ALDRIG, ersätta traditionell medicin när det kommer till allvarliga sjukdomar. Speciellt om du inte själv är insatt i vad du gör och hur olika ämnen från olika växter och andra födoämnen kommer att påverka varandra. Har du en liten förkylning och är raspig i halsen? Då är det helt okej att ta till din kunskap om örter och brygga ett hälsote och krydda med honung och en skvätt whisky (en av mina favorit kurer). Har du hjärtproblem eller liknande så går du till en legitimerad läkare och följer den medicineringen som hen skriver ut.

Det finns orsaker till detta. Först och främst så är många av de ämnena vi finner i naturen starkare och mer koncentrerade än deras kusiner som raffinerats till medicin. Salicylsyra är till exempel väldigt aggressivt mot kroppen och kan orsaka en hel rad olika biverkningar. Inte ens den mer ”tama” versionen acetylsalicylsyra är utan problem utan kan orsaka magproblem och andra otrevligheter. Är man då inte helt insatt i hur de mer koncentrerade doserna fungerar så kan man i längden göra mer skada än nytta. Faktum är att de flesta som provar maturmedicin första gången är sådana som läst ett inlägg på ett forum, på en blogg eller något liknande och  tänkt ”Vad häftigt det måste jag prova”. Så nästa gång de får lite feber eller ont i en muskel så skalar de av barken på närmsta pil och kokar te. Det kan gå bra, men helt ärligt så är detta ett område som kräver mer kunskap än vad man läste på en blogg av en okänd person kl 5 på en lördagnatt.

För det andra så kan ämnen motverka varandra. Det klassiska exemplet är Johannesört som är en populär örtmedicin som motverkar depression. Men samtidigt så påverkar den enzymer i levern som gör att vissa mediciner inte tas upp av kroppen. Bland mediciner som påverkas negativt av Johannesört finner man: bromsmediciner för HIV, p-piller och epilepsimedicin. Vi kan alla hålla med om att det är läkemedel som vi verkligen vill ska fungera. Kroppen är komplicerad och det är även naturen i övrigt. Att sätta sig in i hur olika växter påverkar olika delar av vår kropp är ett jättearbete, långt mer än vad de flesta av oss vill ge sig in på.

Den sista orsaken är att även om jag och kanske även du känner din kropp så är det svårt att ställa en diagnos på vad som är fel när den inte beter sig som den ska. En personlig erfarenhet som jag gick igenom nyligen: I somras drabbades jag av kraftiga yrselanfall. I början kom de någon gång då och då men till slut hade jag ett till två om dagen. Det mörknade framför ögonen, allt snurrade och stod jag upp och inte kunde hålla i något så föll jag som en fura. Jag trodde att det var mitt blodvärde (hb) eftersom jag har haft problem med det tidigare. Jag tänkte att jag fick skärpa mig med kosten och börja ta mina järntabletter igen. Men så var jag ändå uppe hos läkaren eftersom jag är med i en undersökning om astma. Jag berättade om min yrsel och han tog ett snabbprov på just hb’t och det var perfekt. Det skrämde mig för helt plötsligt så visste jag inte alls vad som var fel och när min mormor hade sin hjärntumör så visade den sig först genom att hon blev yr. Så jag beställde tid hos min vanliga läkare och efter mycket om och men så visade det sig att min yrsel kommer från min nacke och mina axlar. Så ja, att ställa diagnos på sig själv är sällan lätt och hur kan vi då försöka medicinera oss själva om vi inte ens vet vad felet är?

ID-10079995Så det var mina anledningar till varför man inte ska självmedicinera med örter och liknande. Jag säger det igen: Känner du dig sjuk så gå till en läkare.

Då kommer vi till det här med healare, medicinmän och andra liknande människor. Jag känner människor som sysslar med healing av olika slag och det är inga lurendrejare eller hemska människor, tvärt om. Det står var och en fritt att vända sig till en sådan person. Men, om personen i fråga är seriös så kommer de att tala om för dig att först och främst vända dig till en legitimerad läkare. De kommer INTE att uppmana dig att sluta ta medicin eller be dig att strunta i råd från din läkare. Alternativa metoder ska ses som ett komplement, INTE en ersättning, för traditionell medicin. De kommer inte heller att begär fantasisummor för att bota dig. Jag ser inget fel i att de tar betalt för den tiden de arbetar med dig, men det är skillnad mellan att ta en rimlig timpenning och att kräva en årslön för lite distanshealing. flumm

Jag får just nu akupunktur av min sjukgymnast för mina axlar och nacke och vi kombinerar det med övningar för att öka blodcirkulationen. Jag kan säga att akupunkturen har hjälpt mig väldigt mycket, det hjälpte även mamma innan hon fick sin höftprotes. Så alternativ medicin är absolut ett värdefullt komplement. Men var noga med vem du går till och om de ställer konstiga krav eller ber dig göra något du inte är bekväm med så sluta att ta deras hjälp.

Sedan har vi de människorna som jag anser står så långt ner de bara kan på stegen över bedragare och lurendrejare; människor som säger att de kan bota allvarligt sjukdomar med hjälp av mirakelkurer, böner eller andra häpnadsväckande metoder. Visst är det lockande att tro att de faktiskt kan få en att må bättre, att allt inte är förlorat och att livet återigen kan vara som det var innan. Men jag lovar att det inte ligger någon sanning i det de lovar. Om dessa människor hade svaret på hur man botar cancer eller hiv eller något annat så skulle de inte arbeta hemifrån vardagsrummet, de skulle inte vara näst intill okända och de skulle inte annonsera på halvkonstiga sidor på internet. Det spelar ingen roll vad de säger om den traditionella läkekonsten, om världens läkare fick nys om ett sätta att bota någon av dessa sjukdomar och det gick att medicinskt bevisa att dessa metoder fungerade så skulle det bli en sensation. Alla skulle få veta det och läkare skulle rekommendera sina patienter att genomgå behandlingen. Så nej, ”Själa-Stina” som arbetar i sitt ombyggda garage som är fyllt av örter och kristaller och rosa och lila gardiner inhandlade på indiska kommer inte att kunna bota din epilepsi. Dessa människor är ofta snabba på att spela ut ”offer-kortet”. Den vanliga vetenskapen tror inte på dem, de har fryst ut de här ”stackars” människorna, de tar dem inte på allvar. Det finns en orsak till att läkare inte skickar sina patienter till Själa-Stina, och det är inte att de är så avundsjuka på hennes enorma talang. Det beror på att hon inte kan bevisa att hennes metod fungerar.

Så för att avrunda det här inlägget. Ja naturmedicin och alternativa behandlingar KAN vara hjälpsamma. Men de ska aldrig, under inga omständigheter, ersätta vanlig medicin, utan de är ett komplement till den. Jag tror att det finns enormt mycket där ute som vetenskapen inte har upptäckt, att det finns enorma fördelar med vissa alternativa behandlingssätt. Men jag skulle aldrig, ALDRIG, risker min, eller någon annans, hälsa för den sakens skull när det finns vetenskapliga metoder som har en dokumenterad effekt.

Så när jag talar om örter, alternativa behandlingsmetoder och liknande så tro inte att jag rekommenderar dem som en ultimat lösning. Oftast handlar det om att jag vill upplysa om att det finns alternativ och att man faktiskt forskar på området. För det mesta ser jag nämligen till att det finns vetenskapliga studier som stödjer mina påståenden. Men ändå rekommenderar jag inte att lita blint på mig. Låter något intressant? Skaffa då information själv. Läs studier, prata med din läkare, var nyfiken och ha ett öppet sinne.

Nu har jag skrivit av mig för idag. Jag hoppas att ni har blivit lite klokare, eller att ni redan var tillräckligt smarta så att allt detta var självklart för er. Det bästa en människa kan äga är ett kritiskt sinne.

Kommentera

