Vad jag gör och vad jag inte gör

Egentligen borde jag inte skriva det här inlägget, i en perfekt värld så skulle det här inlägget inte behöva skrivas. Men vi vet alla att världen inte är perfekt och om jag kan bidra till att någon människa bara så stannar upp och tänker en minut så antar jag att det här inlägget har varit till nytta.

För ett tag sedan tog jag upp en del av problematiken med att vara överviktig (Jag vill inte ha ett tält). Faktum är att jag sällan upplever mitt liv som sämre för att jag väger mer än vad samhället anser är optimalt. Faktum är att inlägget ovan till stor del tog form av ren frustration i situationen snarare än att det är något som under lång tid har ledat och grott. Men ja, just det här med kläder och vad som anses ”passande” för mig att ta på mig är något som jag irriterar mig på lite titt som tätt.

Men under den senaste veckan så har jag märkt av att allt fler går ut och öppet trycker ner överviktiga och feta personer, både som individer och grupp. Kanske är det för att jag har blivit mer medveten om det, ungefär som när man är extremt valpsugen så ser man hundar ÖVERALLT (aldrig hänt mig😉 ), eller så är det för att det verkar vara ett ämne som blir mer och mer framtaget i ljuset. Mycket tack vara personer som Lady Dahmer och Anna samt sidor som FeTT Magazine.

Flera gånger har jag nu stött på ett av mina absoluta hat uttryck: ”Överviktiga låter sina kroppar förfalla”. Helt ärligt, om vi inte tar med oss något annat från det här inlägget så kan vi åtminstone ta med oss att vi ska sluta använda det uttrycket. Tala om att nedvärdera någon och få dem att känna sig helt värdelösa. Alla som använder ovanstående uttryck har därmed förbrukat rätten att sedan hävda att de bara påpekar det för att överviktiga ska förstå hur det ligger till, för de vill ju bara väl. Skitsnack! Använder du det uttrycket så hjälper du ingen, du nedvärderar en annan människa och man kan aldrig, ALDRIG, hjälpa någon genom att trycka ner dem.

Så låt oss en gång för alla reda ut vad en överviktig, fet, person som jag gör och inte gör.

soffaDet är så här de flesta ser på mig och andra överviktiga. Vi spenderar vår lediga tid på soffan med något mindre hälsosamt konstant fastsatt i handen därför att vi är för dumma för att förstå bättre (och därför är det deras rättighet att berätta för oss vad det är vi faktiskt gör).

Låt oss redan här räta ut första missförståndet; Jag är inte dum. Faktum är att jag är smartare än 98% av befolkningen. Så oroa er inte över att jag på något vis ska ha svårt att greppa vad övervikt kan innebära för mig och min kropp.

Faktum är att under större delen av året så ser min fritid ut så här:

tradJapp det där är jag, jag är fräck nog att gå omkring i avklippta jeans och linne trotts att jag inte ser ut som en jeansmodell. Faktum är att jag kan slå vad om att mitt liv och mitt sätt att leva mitt liv är hälsosammare, både för mig själv och för min omgivning, än de flesta andras. Tror du mig inte?

Jag odlar det mesta av mina grönsaker, min frukt och mina bär själv. Jag lagar 99% av det jag stoppar i munnen från grunden. Jag köper mitt kött och mina ägg från grannen. Jag äger ingen bil utan får glatt knata lite drygt 3 km in till byn och tillbaka när jag ska till jobbet, handla eller träffa mina vänner. Jag arbetar som sagt i trädgården vilket faktiskt ger både fysisk och mental styrka. Jag har nästan fullständig koll på vad jag stoppar i min kropp.

Så vad innebär allt det här? Det innebär att när jag går till min läkare och han tittar på alla mina prover, på mitt ekg, på min syresättning, på mitt blodtryck och allt annat de tittar på så är jag frisk. Ja vi ska ju erkänna att jag har astma, men den har jag haft sedan jag var två år så det kan vi inte skylla min övervikt för. Men annars är jag frisk som en nötkärna. Varför? Därför att jag faktiskt äter nyttig mat och rör på mig regelbundet.

Nu hör jag någon stamma; Men, men du är ju överviktig! Ja det är jag och vill ni nu veta varför så kan jag berätta det. När jag var strax över 20 år så hade jag en period i livet då jag mådde riktigt, riktigt dåligt. Jag gick in i en depression och gick i princip aldrig upp ur sängen, levde på pizza och cola och var helt enkelt borta från världen. Under den tiden gick jag upp en hel massa i vikt på en väldigt kort tid. När jag så småningom började må bättre och kom upp ur mitt hål så gick jag ner den mesta av vikten jag hade lagt på mig, men inte allt. Faktum är att jag har legat nästan helt still på min nuvarande vikt i 10 år.

Låt mig nu berätta en sak till. Alla ni som ska vara ”snälla” och berätta för mig hur jag ska göra för att se ut så som ni vill att jag ska se ut: Det är inte vänlighet ni håller på med, det är nertryckning av en annan människa. Jag är, efter många års kval över hur jag ser ut därför att andra berättar för mig att jag ska ha kval över det, nöjd med min kropp. Jag kan utan problem stå naken framför en spegel och säga ”Sjyst, brösten sitter över naveln idag också”. Så varför ska jag börja mäta, väga och må dåligt över den bara därför att du ska slippa ta itu med dina problem när du tittar på mig?

Och även om jag spenderade hela min dag framför tv’n. Vad har du med det att göra? Jag lägger mig inte i att du spenderar två timmar med att springa omkring på en asfalterad löpbana mitt inne i stan. Jag antar inte att du är mindre vetande för det och av ren vänlighet så börjar jag inte förklara för dig vilka hemska skador man kan få av träning. Jag nedlåter mig inte att gå fram till dig i butiken när jag ser att du handlar kött från Argentina och ger dig en 20 min utläggning om vad du kan få i dig när du äter det och hur djuren behandlas där och hur du är mindre värd för att du väljer att inte köpa ditt kött direkt från en svensk bonde. Jag gör inget av det där därför att det är ditt liv och dina val. Vill du springa runt, runt på en löparbana, äta kött med antibiotikarester och allt annat som förmodligen är mindre sunt så varsågod. Jag lovar att du får köpa ditt kött ifred om du låter mig köpa min vispgrädde ifred.

Kommentera

