Dualiteten i mig

Vi har alla olika sidor som är mer eller mindre synliga för andra. Vissa delar av oss själva låter vi ingen, eller väldigt få, människor se. Kanske för att vi skäms över dem, för att vi tycker att de får oss att framstå som svaga eller för att de inte stämmer överens med den bild vi vill att andra ska ha av oss.

Själv har jag två sidor av mig själv som är de som jag för det mesta visar utåt och som många upplever som att de står i konflikt med varandra. Själv känner jag det inte alls på samma sätt. För mig komplettera de båda sidorna varandra.

Den första sidan är den som för det mesta kommer fram här på bloggen. Det är den som strävar efter självhushållning, som älskar trädgården, som njuter av att sylta och safta, som kan sitta i timmar och spinna, knyppla, virka och sticka och som aldrig i livet skulle kunna tänka sig att bo i stan.

Den andra sidan är nörden i mig som älskar teknik, dator och tv-spel, som kan läsa tjocka böcker om naturvetenskap och som jublar när jag åker in till stan, till jobbet, och sätter mig framför datorn för att påbörja arbetsdagen.

De är visserligen varandras motsatts men samtidigt kompletterar de varandra perfekt. De skapar balans i mitt liv. Om nörden fick härja fritt så skulle jag sitta inomhus 23 timmar om dagen, vara fastklistrad framför en datorskärm eller spendera min tid med näsan i en bok. Om min andra sidan fick ströva fritt däremot skulle jag troligen köpa en liten gård mitt ute i ingenstans och bli enstöring med mina djur och mina grödor.

Så jag behöver båda mina sidor. Precis som att naturen behöver det manliga och det kvinnliga för att skapa balans.

Och i min strävan efter balans så hittar jag gemensamma områden. Tack vare internet hittar jag kunskap och andra som vill självhushålla. Utbyte av idéer, kunskap och erfarenheter är en viktig del i att bli bättre. Min mer naturliga sida låter mig hitta lugnet, tryggheten och harmonin som är så väldigt viktig i mitt arbete. Dessutom är det där jag hittar den verkliga avstressningen.

Det är så jag vill leva mitt liv, i balans mellan de ytterlighet som annars skulle ha tagit över mitt liv. Jag tror att balans är den vägen man måste gå, det är den enda vägen jag tror att man kan hitta lycka eller tillfredsställelse i sitt liv.

2 comments on “Dualiteten i mig

  1. Fny skriver:

    Jag känner igen det där så väl. Själv har jag nog låtit den ena sidan ta över lite väl mycket de senaste åren, med alltför många timmar framför datorn som resultat. Den där balansen är otroligt viktig och jag önskar jag lyckats balansera bättre!

    • linalj skriver:

      Ja i perioder så dominerar verkligen den ena sidan över den andra. Jag tycker det är väldigt knytet till årstiderna. Det blir definitivt mer tid framför en datorskärm under vintern.

Kommentera

