Rädslan för det annorlunda

I många människor finns en inbyggd rädsla för det som går emot normen. Vi ser det genom allt från rädsla för förändring till aggression och ifrågasättande av de som inte är som alla andra. Det är något som vi som inte lever som man ”brukar” förr eller senare stöter på.

Av alla de val jag har gjort i livet, och få av dessa är traditionella, så finns det två saker som folk verkar störa sig mest på. Man skulle kunna tro att det är att jag har valt att två gånger utbilda mig inom starkt mansdominerade yrken. Eller att jag har rätt udda politiska åsikter. Eller att jag är nyhedning. Men nej, det som verkligen sticker i folks ögon är att jag ensam bor i ett hus och att jag dessutom inte har körkort. Detta förvånar mig på många sätt, men det är också något jag inte nämnvärt bryr mig om.

Min grundinställning till dessa saker är att alla de som har åsikter om mitt liv slipper faktiskt leva det, jag däremot måste leva mitt liv och då gäller det att göra det på ett sätt som jag mår bra av och som ger mig glädje. Jag bor på landet, i hus, därför att jag mår bra av det. Jag har ingen partner för tillfället eftersom jag inte har hittat någon vettig kandidat och jag vill inte nöja mig med någon som inte uppskattar mig eller där jag inte uppskattar honom. Vad gäller bilen och körkortet så är det på gång när jag får tid över att lägga ner på ett körkort. Men faktum är att jag överlever alldeles utmärkt även utan bil.

Jag vet att flera av mina läsare råkar ut för samma sak, att de blir ifrågasatta om de livsval de har gjort. Jag har tur i oturen eftersom min familj aldrig ifrågasätter mina val. Jag skulle vilja säga att man alltid ska följa den väg som man själv mår bra av. Men jag vet också att det ibland är enormt svårt. Så mitt råd är att alltid följa den väg som du kan leva med. Ditt liv ska handla om att du mår bra, inte att alla andra ska vara bekväma med dina val. Det är du som ska vara bekväm i ditt liv.

Kommentera

