Lördagsstek och Söndagspyttipanna

Få saker lockar så mycket som en klassisk svensk stek men potatis, gräddsås, kokta grönsaker, gelé och pressgurka. En klassisk söndagsstek med andra ord.

20160213_122732

Men hemma hos mig är det lördagsstek som gäller. Av den enkla anledningen att man då på söndagen kan äta den gudomliga pyttipannan som obönhörligen följer dagen efter steken.

När jag säger att pyttipanna är en av mina absoluta favoriträtter så tittar folk ofta lite underligt på mig. Pyttipanna är för de flesta synonymt med den torra blandningen av små, små bitar av oidentifierbart ursprung som antingen är mjöligt, sega eller intetsägande.

Jag håller med, sådan pytt i panna är inget att hänga i granen och jag skyr den som pesten. Men riktig pyttipanna, det är något helt annat.

Riktig pyttipanna består av stora bitar av kött, potatis, lök och andra grönsaker som sakta steks i stekpannan och på slutet klickar man i lite av den överblivna gräddsåsen och låter allt bli varmt.

Den äts med inlagda rödbetor, inlagd pumpa eller överbliven pressgurka (som om det någonsin blir pressgurka över).

Så det är därför jag alltid äter lördagsstek. Det finns aldrig en chans för mig att äta upp ens en liten stek under en middag. Så dag 1 stek och dag 2 pyttipanna. Det blir ofta lite stek över även efter pyttipannan är tillagad. Den är väldigt god att lägga på smörgåsen.

 

Kommentera

