Perspektiv

Universum är, i runda svängar, 13,7 miljarder år gammalt. Solsystemet är ungefär 4,6 miljarder år gammalt. Homo sapiens som art är ca 200 tusen år gammal. Har man tur så lever en människa i 100 år. Låt oss se det i rena siffror; Universum : 13 700 000 000, Solsystemet : 4 600 000 000, Homo Sapiens : 200 000, Människan : 100.

Var vill jag komma med det här? Perspektiv är viktigt inom alla delar av livet. Allt kan sättas in i perspektiv och beroende på vilket perspektiv man väljer så kommer saker och ting att få olika innebörd. För oss människor känns vårt solsystem uråldrigt, men i jämförelse med universum är det ganska ungt. Våra liv känns som ett sandkorn på en enorm strand. Men vi har möjligheten att påverka vår värld under våra korta ögonblick på ett enormt sätt.

Det är nyttigt att påminna oss själva både om vår storhet och om vår litenhet. I det stora hela, i universums historia, så är ett människoliv ingenting, inte ens det arv vi lämnar efter oss är betydelsefullt eftersom mänsklighetens hela existens är som en punkt på sidan i en enorm bok. Men för de som finns runt omkring oss så är vårat liv betydelsefullt och vår närvaro, eller frånvaro, kan vara mer betydelsefull än något annat.

Det är en paradox att samtidigt helt sakna betydelse samtidigt som man är viktigast i världen. Men det är nyttigt tankeexperiment att fundera på för det skapar balans.

Ibland, när jag tar mig en promenad en helt stjärnklar natt, när jag går i naturen där ljuset inte påverkar vilka stjärnor man kan se och jag tittar upp, då får jag svindel av alla stjärnorna. Det är en sugande känsla i magen som är förenad med nästan omedelbar skräck. Förmodligen är det de mest ursprungliga, djuriska, delarna av hjärnan som instinktivt registrerar perspektivet och inser min egen litenhet. Där ute på fälten så är det med skräcklandad förtjusning jag tittar på natthimlen. Det finns få saker som är så vackra och få saker som är så skräckinjagande. Det är perfekta nätter för att få perspektiv på livet.

 

Kommentera

