Hon var en mycket klok å förstående mor…

… trots att hon var en ko – lyder det klassiska citatet från tjuren Ferdinand. Min mamma är en mycket klok och förstående mor, tots att hon inte är en ko. Hon har alltid accepterat mig, och mina vänner, för de vi är. Hon har alltid varit mamma som ställt upp och skjutsat in mig och kompisarna till stan när vi hade en ”teater-period” och fick för oss att vara kultiverade och gå på teater varannan vecka. Hon säger aldrig något om de val jag gör i livet så länge hon ser att jag är lycklig och mår bra.

En gång i vuxen ålder har hon satt mig ner och frågat vad jag sysslar med. Det var för 6 år sedan när jag arbetade på en riktigt dålig arbetsplats och jag mådde så psykiskt dåligt av det att det påverkade min fysiska hälsa. Då steg mamma in och yttrade de berömda orden: ”Om inte du säger upp dig så går jag till din chef och gör det åt dig”. Det var aldrig tal om att stanna kvar för det är viktigt att ha ett jobb, eller att jag skulle skärpa mig och slita på. Hennes ord var ”Det löser sig alltid med jobb, du kan hitta ett nytt, men du måste må bra”.

Så igår när vi pratade så kom de berömda orden ”Vi måste prata om en sak”. Det spelar ingen roll att jag är över 30-år, första instinkten när mamma säger så är: Jag har inte gjort något. Hon var lite orolig för mig. Hon tyckte jag inte gjorde något annat än att ”arbeta och sitta där på landet”. Hon tyckte jag skulle hitta på något roligt. Om jag ville åka iväg på semester så kunde alltid hon ta hand om katten.

Min mamma är så söt. Jag lovade att se till att planera in något riktigt roligt. Så efter vi lagt på luren så gick jag och tittade lite på nätet och hittade två fotoutsällningar i Borås som jag verkligen ville se. Så jag bokade en helhelg i Borås och passade på att planera in lite shopping och lite umgänge med vänner i den trakten. Ringde mamma och frågade om hon kunde vara kattvakt och hon blev riktigt glad.

Jag har tur som har en mamma som henne. Det är inte alla vars föräldrar påpekar att de borde ta sig tid att ha roligt🙂

One comment on “Hon var en mycket klok å förstående mor…

  1. Asynja skriver:

    Så fint skrivet om din mamma (och dig)!❤

Kommentera

